zondag 26 mei 2013

Fiets Tassen Herstellen

Als je jong bent neem je je wel eens dingen voor waar je later op terugkomt. Zo zou ik nooit fietstassen nemen. Ik denk dat het kwam door de grote bruine uitgezakte canvas dingen die mijn moeder aan haar fiets had hangen.
Toen snelbinders niet volstonden nam ik een schattig rieten mandje en later een rugtas erbij maar die schattige rieten mandjes zakten binnen een jaar uit door het gewicht van de spullen die ik er in deed. Na het derde uitgezakte mandje nam ik een draadijzeren die ik nog steeds heb. Het koste wel wat maar hij bleef in model en gaat al jaren mee.
Een jaar of vier geleden heb ik een fiets met ondersteuning erbij gekocht voor langere afstanden. Aan de kust waait het bijna altijd flink en zo kon ik langere afstanden fietsen zonder de rest van de dag voor pampus op de bank te hoeven bij te komen. Alleen, er zat een stickertje op het stuur geplakt waarop stond, "geen gewicht aan hangen" of zoiets. Ik mocht er dus geen mandje aan hangen...... ik zou dus toch aan de fietstassen moeten! Tegenwoordig kun je hele hippe fietstassen kopen met leuke motieven erop.. alleen als iedereen iets heeft wil ik het niet meer...ik kan er niets aan doen, zo ben ik nou eenmaal. Dus kocht ik de saaiste fietstassen die ik kon vinden en besloot ze te ...... versieren!
Ik was erg in mijn nopjes met het resultaat. Ik vond ze zó geslaagd dat ik in het begin erg bang was dat ze gestolen zouden worden. Blijkbaar dachten andere mensen en dieven er anders over want ik heb ze nog steeds. Ze zien er nu zo aftands uit dat ik me afvroeg of het geen tijd was om nieuwe te kopen MAAR omdat ik er zo lang mee bezig geweest ben om ze te "pimpen" ga ik toch eerst kijken of ik ze kan opknappen.

Dit zijn ze




en zo ziet de binnenkant er uit als je regelmatig nat zwerfplastic wat in de berm ligt er in stopt.Niet echt meer verantwoord om daar je boodschappen in te stoppen..


Ik heb ze eerst bespoten met een spuitflacon met Biotex erin en ben ze met een nagelborstel te lijf gegaan. Vooral de binnenkant en de flappen. Daarna heb ik ze buiten afgespoten door mijn vinger over het uiteinde van de tuinslang te houden zodat het water ging sproeien.
Daarna heb ik zo "opgehangen" zodat het water er uit kon lopen



Toen ze een eind opgedroogd waren heb ik ze over de waslijn gehangen.

Eenmaal droog kon het repareren beginnen

Hieronder kun je een eerdere reparatie zien Het bleek dat mijn boodschappen op het punt stonden om uit de bodem van mijn tas te vallen zonder dat ik het wist!



Ik heb toen alles aan elkaar genaaid met stevig nylon draad. Echt wonder spul!

Wat de winkelhaak in de zijkant betreft, die heb ik eerder hersteld door er een stukje leer aan de binnenkant op te plakken met lijm maar dat bleef niet lang zitten. Deze keer wilde ik eerst Vliesofix gebruiken net als bij het overhemd maar toen bedacht ik dat ik net zo goed zwart plakband kon gebruiken.


 Eerst heb ik met grove steken de winkelhaak dicht genaaid en toen aan de binnen en de buitenkant een stukje zwart plakband geplakt en later met wat steekjes vastgezet zodat het niet los kon laten.



Dit is het zwarte plakband waar we hier alles mee bijelkaar houden.



Ik weet dat het nergens op lijkt maar ik had bedacht dat ik er een applicatie overheen zou doen.

Deze baleinen waren losgeraakt doordat de tunnel waar ze in zaten los geraakt waren en waren gaan rafelen. Bij een eerdere reparatie heb ik ze weer dichtgenaaid maar dat ging door het rafelen nu niet meer.



Hierboven de baleinen



Hier de rafelige randen van de tunnel waar ze in zaten



Ik had nog van dit band liggen en had bedacht dat ik dat aan het rafelige gedeelte kon naaien om het te verbreden zodat ik opnieuw een tunnel kon maken



Hier zie je hoe ik het vast gemaakt heb. De tunnel is nu weer breed genoeg om de baleinen eronder te stoppen. Ik heb eerst de baleinen op hun plaats gelegd en toen de tunnel eroverheen gespeld en toen dichtgestikt op de naaimachine



Hier kun je de buitenkant zien nadat ik de baleinen weer vast genaaid had. Ik heb niet helemaal recht genaaid en mijn zwarte garen was op dus ik moest donkerblauw gebruiken maar dat deert niet.De tas heeft nu weer zijn oude vorm terug.

Met de baleinen op hun plaats ben daarna verder gegaan met het verstevigen van zwakke plekken zoals deze met nylongaren



Toen alles verstevigd was kon het leuke gedeelte beginnen. Zoals ik al eerder zei had ik bedacht om er een applicatie op de winkelhaak te maken.
Eerst dacht ik een om een plaatje of oproep uit te printen en te plastificeren net als ik bij mijn tas met een boodschap gedaan heb. Of anders het logo van Nederland schoon maar ik bedacht dat sommige mensen dan misschien zouden denken dat het een uitnodiging was om hun afval in mijn fietstas te dumpen dus heb ik daar maar vanaf gezien.
Toen kreeg ik een geniaal idee voor een watervaste applicatie. Hoe ik hem gemaakt heb vertel ik volgende keer wel maar dit is het resultaat..



Mooie geworden hé? Alleen nu ben ik weer bang dat ze hem zullen stelen. Het is ook altijd wat....

1 opmerking: