woensdag 8 mei 2013

Voet Verzorging

De zomer komt er weer aan en dan worden er weer talloze paren voeten ontbloot en in open schoenen gestoken. Die aanblik is niet altijd even smakelijk... ik verbaas mij er altijd over dat er mensen rondlopen in de mooiste sandalen en op de meest trendy slippers maar dat hun hielen bedekt zijn met dikke lagen droog en gebarsten eelt ik hoop dat ik niet je eetlust bedorven heb. Ik beloof geen afbeeldingen te plaatsen ...

Ik heb begrepen dat eelt zich vormt door schoenen en dat natuur volkeren die blootvoets lopen geen eelt hebben maar gewoon dikkere huid onderaan hun voeten. Aangezien ik nog nooit buiten Europa geweest ben kan ik niet uit eigen ervaring zeggen of dit waar is of niet.
Ik probeer iedereen te respecteren al kan ik niet altijd hun keuze begrijpen maar voor iedereen die graag poezelige eeltloze voetjes zou willen hebben heb ik hier wat tips...

Als het "probleem" zich al behoorlijk opgestapeld heeft is het misschien een idee om een pedicure te bezoeken zodat men met een schoon lei kan beginnen. Ik heb dit zelf nog nooit gedaan maar het lijkt mij dat je na een pedicure bezoek vertrekt met zachte goedverzorgde voeten.
Wil je dit niet of besteed je je geld liever ergens anders aan dan zou je zelf in de weer kunnen gaan.
Om te beginnen zou je, als je een dikke eelt rand op je hielen hebt wat eeltzalf kunnen gebruiken, daar zit vaak salicylzuur in wat de huid week maakt. Dit heeft tijd nodig dus ik zou het een paar dagen gebruiken en daarna de voeten in een teiltje met warm water een tijdje laten weken.
Daarna kun je in de weer met een eeltrasp.Die ziet er uit als een hele fijne keukenrasp. Ik zie ook wel eens dingen met mesjes erin in de winkel maar ik zou die niet zelf durven gebruiken. Als het probleem zo ernstig is kun je beter naar een professioneel iemand toe.

Na de behandeling de voeten invetten met b.v. kokosvet of cacaoboter.

Als je nog nooit je voeten verzorgd hebt denk ik niet dat je in één behandeling alles weg krijgt. Het is net als met diëten  wat je er in jaren aan gegeten hebt kun je onmogelijk binnen veertien dagen er weer af hebben wat de advertenties ook beweren..

Ik zou zeggen, herhaal deze behandeling 1 a 2 keer per week totdat het eelt weg is. Daarna kun je je voeten een onderhoudsbehandeling geven.

Ik ga eerst even in de weer met de eeltrasp op de plekken waar zich eelt zou kunnen vormen en daarna bewerk ik heel mijn voeten met een stukje puimsteen.


Daarna scrub ik af en toe mijn voeten tot in alle kieren met een scrubmiddel. Dit kun je makkelijk zelf maken zoals ik hier liet zien maar vanmorgen bedacht ik nog een "recept". Ik heb het nog niet uitgetest maar kan me geen reden bedenken waarom het niet zou kunnen.
met neme een potje met wat olie (alle soorten kunnen behalve motorolie, en ik zou ook geen soort met knoflook erin nemen) en gooi daar een beetje zand in. Als je niet bij de zee woont kun je wat uit de zandbak nemen. Ik zou het in beide gevallen even zeven door een theezeefje om debris te verwijderen.
Wil je een lekker geurtje eraan geven dan kun je een paar druppels etherische olie toevoegen.
Ik heb wel eens recepten voor zelf gemaakte scrubs gelezen die gebruik maken van suiker of zout maar mijn ervaring is dat de suiker en het zout oplost als het in contact komt met het water op je handen.
Wil je een gekochte scrub gebruiken dan kan dat ook maar neem alsjeblieft een soort zonder microbeads er in. Het scrubben stimuleert de doorbloeding en geeft een heerlijk tintelend gevoel.
Om het helemaal af te maken masseer je wat nog wat kokosvet, sheabutter of cacaoboter op je voeten. Neem daar de tijd voor en besteed extra aandacht aan de plekken die gevoelig zijn.
Je voeten moeten je de rest van je leven dragen tenzij je in een rolstoel terecht komt dus ze mogen best wel vertroeteld worden. Besteed ook aandacht aan schoeisel. Hoge pumps zullen best veel sexyer zijn dan degelijke platte schoenen maar geloof me dat je voeten het niet fijn vinden om in puntige schoenen geperst te worden.
Tot slot wil ik nog even zeggen dat mensen met diabetes voorzichtig te werk moeten gaan, ook met nagels knippen e.d. Wondjes genezen vaak slecht en kunnen veel problemen veroorzaken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten