zondag 5 mei 2013

Zelf Een Sierpot Maken

Hier liet ik zien hoe ik een andere stoep gemaakt heb. Ik heb rond die tijd ook een bijpassende bloempot gemaakt.
Hier zie je de foto´s ( 17 jaar later, hij is dus vorstbestendig )





Ik vond het een spannend project, zou het lukken of niet ? Timing met het toevoegen van de steentjes was hier ook weer belangrijk.
Het is lang geleden en ik weet niet meer tot in de details hoe ik hem gemaakt heb maar ik zal proberen me te herinneren hoe het in zijn werk ging..

Ik heb een emmer gebruikt die als buiten mal zou dienen en een iets kleinere emmer gevuld met nat zand of zware stenen die de het formaat van de binnenkant zou aangeven. De bedoeling is om de cement in de ruimte tussen de twee emmers te gieten.
Ik heb onder in de pot een gat gemaakt voor de afwatering door op de bodem van de eerste emmer een voorwerp te leggen  zodat het cement niet heel de bodem kan bedekken.
Ik zal het even stap voor stap uitleggen...
a) neem een grote emmer
b) leg op de bodem een rond, laag voorwerp. Misschien is het handig om het ergens mee op de bodem te bevestigen om het op zijn plaats te houden
c) giet een laagje cement op de bodem van de grote emmer met het voorwerp in het midden totdat het tot de bovenkant van het voorwerp komt en niet hoger
d) zet de kleinere emmer met het natte zand of ander zwaar spul precies in het midden van de grote emmer
e) giet het cement in de opening tussen de twee emmers tot de hoogte die je wil dat de bloempot gaat krijgen
f) wacht totdat de cement iets begint te harden en druk dan je steentjes, schelpen, porselein scherven, spiegelstukjes, knikkers of wat je maar wilt iets in het vochtige cement
g) wacht heel lang totdat het cement helemaal droog is. Ik weet niet meer precies hoelang dat was maar het was zeker een week als het niet langer was.

Ik geloof dat we eerst de binnenemmer verwijderd hebben en toen voorzichtig de buitenemmer.
Ik kan me nog wel herinneren dat ik teleurgesteld was dat er luchtbellen in het cement te zien waren. Nu kan het me niet meer zo schelen, er zijn ergere dingen in het leven dan een paar luchtbellen in je cement...

Dus, heb je nog wat zakken cement liggen en te weinig sierpotten en heb je zin in een uitdaging... ga je gang!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten