vrijdag 24 mei 2013

Zelf Een Yogamat Tas Maken

Onlangs kreeg ik een mailtje van mijn yogajuf dat ze vanaf volgend seizoen adviseerde om vanwege de hygiëne zelf een matje mee te nemen en dat over het matje in de yogastudio neer te leggen. Tot nu toe deden we sommige oefeningen op een handdoek dat op het matje lag en anderen op het onbedekte matje voor betere grip. Nou zijn die matten over het algemeen heel schoon maar af en toe lagen er toch kleine verdachte stukjes op en om daar nou met je neus vlak boven te liggen is niet altijd even ontspannend, vooral niet als je je fantasie op de vrije loop laat gaan!
Ik heb al een eigen matje in mijn yoga/computer/echtelijkeruzielogeer kamer liggen die vooral door de kat gebruikt wordt en met vlagen door mij dus die hoefde ik niet aan te schaffen. Ik bedacht dat ik wel een tas nodig had om hem in te stoppen.
Het enthousiasme borrelde in me op en ik ben eerst op het internet gaan kijken voor inspiraties en eventueel patronen hiervoor.
Hier zie je een youtube video met een eenvoudige tas en hier en hier nog meer manieren. Ik heb ook nog in de online winkels gekeken wat daar zoal aangeboden werd.
De raderen draaide en uiteindelijk kreeg ik een ideetje om een hele eenvoudige tas te maken die zo klaar zou zijn, geen voering behoefde omdat de stof dik genoeg was en niet bij het eerste spatje regen al door zou gaan lekken maar wel bij een hoosbui.

Ik heb als eerst mijn matje opgerold voor de maat


en toen de spijkerbroek met één pijp gepakt die ik nog had liggen en heb het matje in de pijp geschoven voor de maat. Bovendien wilde ik kijken of hij er in paste. Heb je een dikke mat en spillebenen dan zou het best wel eens kunnen dat je mat dikker is dan je benen en het niet past



Ik heb hem zo hoog mogelijk afgeknipt, dat is niet helemaal recht gebeurd maar het komt niet zo nauw. Eerst stoorde het me dat hij aan de bovenkant wijder uitliep maar later leek het me handig omdat je dan meer ruimte hebt om je matje in de tas te schuiven


 Toen heb ik de onderkant op de naaimachine dicht gestikt. Eerst was ik van plan om hem te stikken waar de spelden zitten maar uiteindelijk heb ik het helemaal langs de onderrand gedaan zodat het stiksel van de zoom nog te zien is lekker stoer ;-) Als je het helemaal langs de onderrand doet moet je wel voorzichtig en langzaam te werk gaan want je stikt dan door 4-6 lagen jeansstof heen!


Daarna heb ik aan de bovenkant een stukje naad los getornd. Dit heb ik gedaan omdat het een mooie plek is om straks het koord naar binnen te schuiven. Het is al bijna afgewerkt!


Toen heb ik de losgetoornde stukjes naad vast gestikt als afwerking.


Ik heb langs heel de bovenrand gezigzagd omdat ik niet van plan was om de tunnel naar binnen te vouwen en ik niet wilde dat het zou gaan rafelen

Ik heb het matje toen op de tas gelegd om te kijken hoeveel lengte ik nog over had om een tunnel te maken. Ik moet uiteindelijk wel het koordje aan kunnen trekken om de tas dicht te maken!


Daarna heb ik de tunnel gestikt. Ik heb geprobeerd om het redelijk recht te stikken en heb dus niet de rand van de stof gevolgd ;-)


Daarna heb ik de tas gekeerd. Als hengsel had ik bedacht de tailleband van een andere broek te gebruiken. De tailleband van deze broek was te "trendy"en had gekruiste riem lusjes die lager waren vast gestikt dus niet geschikt om te worden afgeknipt langs de rand van de band.
Ik heb er vrij lang hengsel er aan gemaakt omdat ik hem gekruist wil dragen ( of hoe noem je zoiets) Met droog weer ga ik op de fiets en als hij dwars over mijn lichaam zit kan hij niet van mijn schouder zakken.
Ik heb het hengsel met doorzichtig nylondraad hier en daar met een paar steekjes aan de tas bevestigd.


Ik heb daarna mijn voorraad veters en koordjes tevoorschijn gehaald. Als ik iets weg doe haal ik altijd alle koordjes en veters eruit en die bewaar ik en dan krijg je een voorraad..
Uiteindelijk koos ik voor kobaltblauw


Een groot gedeelte van mijn knopenpot heb ik geërfd. Ik heb hem ondersteboven gekiept opzoek naar een "aantrekstukje"


Ik bleek keus te hebben uit een rode of een groene. Ik koos de groene maar het lot besliste anders. Toen ik alles opgeborgen had bleek de groene spoorloos verdwenen te zijn! Ik heb hem nog steeds niet gevonden! Het werd een rode dus...


Hier het eindresultaat.... Toen ik dat groene afsluit dingetje uitgezocht had was ik van plan om een riem lusje met een hanger met kralen en boeddha beeldje te versieren maar omdat het een felrode moest worden bedacht ik dat ik die gelukspoppetjes kon gebruiken die ik al jaren heb en geen bestemming voor wist!oorbellen maken ervan ging me een beetje te ver ;-)


 Deze tas maken koste me een half uurtje schat ik toen ik eenmaal wist wat ik wilde doen.
Alles op dit blog vastleggen duurde veeeel langer!

3 opmerkingen:

  1. Hoi, hoi, nou daar voor had ik jouw gekozen om je te volgen ik wist even niet meer waarom, maar het was voor het patroon van oude spijker broek naar yoga tas maken recept/ beschrijving. Gelukkig heb ik het terug gevonden, want mijn man wilde natuurlijk mijn oude verscheurde spijkerbroek weer meteen in de vuilnisbak gooien, NIETS DAARVAN dacht ik bij me zelf en heb het stiekem in de oude spullen tas gedaan, denkend en fantaserend over een yoga tas te willen maken...!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi, hoi, nou daar voor had ik jouw gekozen om je te volgen ik wist even niet meer waarom, maar het was voor het patroon van oude spijker broek naar yoga tas maken recept/ beschrijving. Gelukkig heb ik het terug gevonden, want mijn man wilde natuurlijk mijn oude verscheurde spijkerbroek weer meteen in de vuilnisbak gooien, NIETS DAARVAN dacht ik bij me zelf en heb het stiekem in de oude spullen tas gedaan, denkend en fantaserend over een yoga tas te willen maken...!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Succes ermee. Zal vast wel lukken! :-)

    BeantwoordenVerwijderen