zondag 30 maart 2014

Katten praet

Het gaat weer niet zo best met onze poes Pinkel " de tikker" Ze werd weer magerder, at niet al te best, moest weer vreemd niezen/hoesten en heeft weer een plas ter grootte van een klein zwembad overgegeven. Vorig jaar had ze dat een tijd lang, ze was er zo slecht aan toe dat ik er over dacht om haar in te laten slapen. Ze is 18 jaar en er komt een keer een eind aan. Ik was toen overtuigd dat ze ergens een gezwel had. Toen kregen we een idee! Misschien had ze wel wormen! ( al had ik nog nooit enig teken gezien ervan) Het was te proberen. We gaven haar een tabletje en het werkte! Van lieverlee ging ze weer eten. We begonnen met garnalen en haring en gingen geleidelijk over op gewoon voer en ze werd weer sterker en " dikker". 
Nu hebben we haar weer een tabletje gegeven. Het viel niet mee want eerst had ik een incisie in een garnaal gemaakt en het tabletje erin geschoven maar ze likte er maar wat aan. Toen heb ik maar de tabletten schieter voor de dag gehaald


We hebben die ooit van de dierenarts gehad. Ik gebruik hem niet graag maar het werkt wel! Je klemt het tabletje tussen de twee tandjes aan de voorkant nadat dat staafje wat terug getrokken hebt. Daarna stop je het geheel in de mond van de kat, duwt het staafje naar voren en het tabletje wordt in de mond van de kat gedeponeerd. Je moet wel even de mond dicht houden en over de keel wrijven zodat de tablet doorgeslikt wordt.
Meestal lukt het om de tabletten naar binnen te krijgen door het in voedsel te verstoppen maar we hadden ooit een kat, Pukkie, die het altijd lukte om het omhulsel op te eten en het tabletje uit te spugen! Of het nou leverpastei was of kaas met smeerkaas als een soort lijm of gehakt, het tabletje kwam er weer uit zetten! 

Die ongecastreerde kater komt nog steeds een paar keer per week ( en soms 2x op een dag) op bezoek. Wij worden er niet goed van! Elke keer weer die stank! Ik loop dan sniffend door de vertrekken totdat ik er duizelig van wordt opzoek naar de plek waar er gesproeid is. We hebben vage plekjes op de mouwen van jasjes in de gang geroken en een plekje op de rand van een schoen van manlief en laatst rook de achterkamer ernaar wat wil zeggen dat de kat door de bijkeuken, gang, voorkamer en zo naar de achterkamer gelopen is omdat we zoveel mogelijk deuren dicht houden.
Toen pleegkat Smeerkees uitgebreid onder de tafel snuffelde waren we hoopvol dat daar de plek zich bevond maar toen we hem even later op iets zagen knabbelen bleek het dat er wat kruimels van chips lagen......
Ik ben nauwkeurig gaan speuren en toen vond ik de plek! 


1 druppel bij de tafelpoot! We weten zeker dat dat het was want manlief rook er aan en sloeg bijna achterover van de stank! Wat is dat krachtig spul zeg! 

Nog even over die wormen tabletten...Ik dacht dat ze goedkoper geworden waren en was zeer verbaasd!


Totdat ik beter keek..... In het ene doosje zaten 8 tabletten en in het nieuwe 4, al zie ik wel dat de samenstelling veranderd is. Nou weet ik niet hoe oud dat oude doosje is maar het lijkt me niet zo heel oud want ruim wel eens een kast op al moet ik wel zeggen dat ik Pinkel niet zo heel vaak ontwormde in vergelijking met de andere katten die we hadden omdat ze nooit verschijnselen vertoonde en ik dacht, " als ze geen vlooien heeft zal ze ook wel geen wormen hebben"
Ik ga er een mailtje aan wagen. Sinds iemand op F.ac3book me een beroeps zeur noemde moet ik toch mijn naam in ere gouden hè! ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten