zaterdag 22 maart 2014

Zelf Taugé kweken deel 2

Begin van de week ( 18 maart) was dit de " cliffhanger" 


Wat Mung  ( of te wel soya) bonen in een bodempje water in een grote glazen pot...
Na een dag of twee kon je zien dat ze gingen ontkiemen...


Dat is het moment om het water er af te gieten ( kijk uit dat ze niet allemaal de gootsteen in verdwijnen)
En de pot op zijn kop te zetten


Het lapje stof moet vochtig zijn en blijven...

Nu komt de muts.........


Ze moeten donker staan dus ik dacht dat het wel handig was om de pot een muts aan te trekken!

Ik heb elke dag een foto gemaakt van de vorderingen maar omdat we hier in huis Gerhard Hormann temperaturen hebben gaat het niet hard. 's winters kun je dit maar beter niet proberen tenzij je de pot bij je moeder/ oma in het verzorgingstehuis neerzet of in een tropisch zwembad werkt en het naar je werk meeneemt

 
Elke dag er wat water indoen, afgieten en weer op de kop zetten met lapje+ elastiek+ muts + bord


De laatste foto is van zaterdagmorgen en het is nog steeds niet " klaar". Ik zei toch dat dit een kwestie van vooruitplannen was!

Als je op deze manier zelf tauge gaat kweken moet je met twee dingen rekening houden...a) ze zijn niet zo mooi recht als in de winkel


en b) er zitten groene velletjes tussen ( van de bonen) Ik heb daar geen moeite mee, " goed voor de stoelgang" zeg ik altijd bij zulk soort dingen.
De taugé waar ik mee bezig ben is nog niet goed. Meestal wacht ik tot het het juiste formaat heeft of tot ik het nodig heb of totdat ik het wachten zat bent. Ik de koelast kun je het na het " oogsten" nog een tijdje goed houden.
Nou ben ik wel benieuwd of het wel goed komt met mijn taugé want die bonen zijn al een aantal jaren oud en ik weet niet hoe het zit met de kiemkracht. Het is net als bij mijn tuinkruiden, ik koop van alles met het plan om verse kruiden in mijn gerechten te verwerken en een eenvoudige gezonde maaltijd te maken zoals je altijd op t.v.  ziet maar in de praktijk komt er niks van..... maar wie weet os het dit jaar wel anders!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten