zaterdag 14 september 2013

Iele kraaltjes

Inspiratie voor een nieuw blogje komt soms uit een vreemde hoek. Afgelopen week is het nieuwe yoga seizoen begonnen en iedereen mocht een vriendschaps bandje uitkiezen. Omdat ik eerst van plan was om die van mij aan mijn yogamat tas te hangen heb ik de fleurigste uitgezocht die er tussen zat maar toen mijn yogajuf zei dat we een wens moesten doen als we hem omdeden en moesten wachten tot hij er vanzelf af viel heb ik hem toch maar om gedaan. Als ik het van te voren geweten had had ik een andere uitgezocht. Er zaten er namelijk ook bij met paars en blauw wat veel beter paste qua kleur bij de armbanden van o.a. fluoriet en toermalijn die al aan die arm zaten.
Ik heb de volgende dag thuis bij mezelf gewinkeld om wat uit te zoeken dat er beter bij paste...
Dit heb ik nu om


Toen dacht ik," misschien kan ik wat schrijven over iets doen met kleine kraaltjes!" In de jaren '70 waren die erg "in" .Ik heb toen voor manlief een ketting geregen die wel een paar meter lang was maar daarover later meer.
Aan mijn arm heb ik nu onder andere een armbandje dat ik ooit met drie verschillende strengen gevlochten heb. Om het niet al te rommelig te maken heb ik een blauwe, een zwarte en een gekleurde streng gevlochten. Op zich is het niet moeilijk. Je maakt 3 strengetjes en je vlecht ze. Het moeilijke zit hem in het ergens aan vast maken van de drie strengen aan 1 kant zodat je makkelijker kunt vlechten of je moet iemand vinden die ze voor je vast wilt houden terwijl je bezig bent. Hou er wel rekening mee dat het vlechten het armbandje inkort zodat je de strengen langer moet maken dan nodig lijkt.
Het lichtblauwe armbandje heb ik op deze manier geregen.Ik zie net dat ik er dan 2 kraaltjes aan doe i.p.v. 1 zoals bij de instructie foto's

Over de jaren heb ik een hele verzameling kleine kraaltjes bij elkaar gescharreld 


Er zitten er bij die ik al had als kind en ook kralen van kapotte kettingen van mijn moeder. Ook kom ik regelmatig potjes tegen op rommelmarkten en winkels als K.ruitvat hebben ze ook regelmatig voor weinig geld in de aanbieding.
In het S.trepsils blikje zitten de restanten van de ketting die ik als tiener voor manlief gemaakt heb.
Toen dochterlief jaren geleden als indiaan naar school gekleed moest gaan heb ik een T-shirt langs de onderrand en mouwen ingeknipt en in de thee geverfd en haar een riem omgedaan met kralen die ooit van mijn moeder geweest is. Samen met vlechtjes in haar haar en de ketting van manlief diverse malen om haar hals  zag ze er uit als een echte" native American" ( op de blonde haren na;-))


Hier zie je haar, inmiddels zonder ketting......een hulpmoeder vond haar wat stilletjes en ook wat blauw aanlopen..... Het bleek dat sommige strengen uitgezakt waren en andere korter waardoor het arme kind bijna gewurgd is. Die hulpmoeder heeft toen de ketting doorgeknipt...

Mijn oma Bartha had een lange streng met kleine bloedkoralen die ik geërfd heb ( samen met haar sieraden tik ;-)) Ik droeg ze niet veel want ik vond ze nogal iel maar op een dag kreeg ik na een bezoek aan een bijouterie winkel een idee! Ik heb toen een aantal grotere kralen bijgekocht en dit ermee gedaan


Het was een heel uitgereken en gepriegel. Je moet namelijk weten hoelang je de tussenstukken  kunt maken. Ik wilde namelijk alle bloedkoralen opmaken. Als dat niet perse hoeft dan maakt het niet zoveel uit. Ook moet je weten hoeveel strengen je tussen de grote kralen wilt hebben en de gaten in de grote kralen moeten groot genoeg zijn om b.v. 4 strengen met nylon garen door te laten.
Het ging bijna mis toen bleek dat ik de stukken nylon garen wat aan de korte kant geknipt had ( en dat terwijl dat spul haast niks kost, verkeerde zuinigheid dus) Het ging net goed maar het was een heel gedoe om het slotje er aan te krijgen met zulke kort uiteinden!
Ik ontdekte dat ook dat je de ketting wat kunt draaien zodat je de tussenstrengen ook gedraaid kunt dragen.

Later heb ik dat draaien ook met andere kettingen gedaan.
Deze ketting is een combinatie van glazen rommelmarkt kralen en een kapot geknipte amethisten ketting ( helaas niet zo mooi paars als ik gehoopt had, maar wat wil je voor 8 euro...)


 Ik geloof dat hij 1.60 lang is. Het was de bedoeling om hem een aantal keren om mijn hals te doen maar af en toe dan wordt ik toch een beetje gewurgd net als dochterlief destijds.
Ik heb hem toen dubbel gevouwen


En toen gedraaid. Dat doe je door je vinger door de lus aan het einde te steken en te draaien terwijl je met de andere hand de andere uiteinden vast houdt



Dit kun je trouwens het beste met een ketting met sluiting doen. Het is niet zo makkelijk te zien op de foto maar als je hem om wilt doen dan haal je 1 uiteinde door het lusje heen en maakt daarna de sluiting dicht

Wil je hem nog korter en dikker maken dan doe je hem nog een keer dubbel en draai je de strengen nog een keer


Je kunt hem dan met een lintje vastmaken


Of, als je hem altijd op die lengte wilt dragen kun je er een kapittel stok sluiting eraan maken.
Het leuke van kralen is, als je de ketting zat bent knip je hem los en maak je er wat anders van! :-)

2 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Dankjewel Izerina! Dat draaien kun je met elke lange ketting doen. Dan krijg je meteen een heel ander effect

      Verwijderen