vrijdag 6 september 2013

Sneaker opfrisser en reparatie

Ik heb al eerder wat geschreven over de sneakers van zoonlief. Toen ik ze vanmorgen zag staan viel het me op dat ze weer dringend wat TLC nodig hadden ( = tender loving care of te wel liefdevolle aandacht)
Er zat o.a. een gaatje in de stof langs de bovenrand



Ik heb eerst een plan van aanpak bedacht. Zou ik er een stukje nieuwe stof overheen naaien of het gaatje camoufleren en de stof vastplakken?...

Eerst ben ik begonnen met het makkelijke deel. Ik heb de vieze veters er uit gehaald en een sopje gegeven


Na een tijde weken heb ik wat zitten wrijven en zelfs wat met een oude tandenborstel zitten schrobben ( alles zat onder de spetters natuurlijk...)




Daarna heb ik met een schuurmiddel de witte rubberen randen schoongemaakt

Toen kwam het gaatje ( aan de andere schoen zat er ook eentje maar die was kleiner). Ik had inmiddels besloten om af te zien van een nieuw stukje er op te naaien.
Ik heb eerst met een permanent marker het onderliggende laagje, dat dezelfde structuur had als de rest van de schoen, bij gekleurd.


Daarna heb ik met een cocktailprikker met lijm de rafels van de stof aan te binnenkant ingesmeerd en vast geplakt aan de onderlaag



Inmiddels waren de veters redelijk droog. Ik had geen geduld om te wachten totdat ze helemaal droog waren. Vaak is mijn geduld bijna eindeloos maar op zulke momenten ben ik net een klein kind.
Gelukkig had ik nog de voor foto van de schoenen want ik wist niet meer precies hoe ze geregen waren. Nu kon ik ze bij benadering op dezelfde manier rijgen.
Voor maximal Ooooh Ahhhh effect laat ik eerst de voor foto zien en daarna de na

VOOR:




NA:



Even nog een closeup van het voormalige gaatje


Om een of andere reden zien ze er op de foto wat minder spectaculair uit dan in het echt. 
Er zijn mensen die zulke schoenen in de wasmachine doen. Zelf heb ik dat nog nooit gedurfd. 
Het grijze gedeelte is niet helemaal fris meer maar ik ben bang dat als ik ze helemaal nat ga maken 
ze er niet mooier op zullen worden.
Hopelijk heb ik het moment dat zoonlief besluit dat hij dringend aan andere schoenen toe is weer wat uit kunnen stellen. 
Ik ben benieuwd of hij het verschil ziet! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten