woensdag 11 september 2013

Rekening houden met een ander

Ik ga vandaag klagen.....keer op keer word ik ( onaangenaam) verast door het feit dat sommige ( gelukkig maar heel weinig) mensen zo weinig rekening houden met een ander.Heel soms maak ik me er ook schuldig aan zoals wanneer mijn winkelwagentje een beetje in de weg staat zodat andere mensen er moeilijk langs kunnen.Ik probeer er echt op te letten maar soms sta ik zo te zoeken of te verzinnen dat ik er even niet aan denk. Ik merk steeds meer dat mensen heel bewust zijn van waar ze mee bezig zijn maar dat het ze niets kan schelen! In de plaats waar ik woon zijn er veel nauwe straatjes  en te weinig parkeeplekken, er zijn een aantal mensen die dan toch kun auto neer zetten waar het niet kan of mag zodat een ander zijn inrit niet in of uit kan of de vuilniswagen er niet langs kan en tientallen klikos niet geleegd worden en als iemand er iets over zegt zegt die persoon doodleuk," Kan mij dat wat schelen, ik zet mijn auto waar ik zelf wil!"  Dat zijn vast ook dezelfde mensen die hun auto op een invalide parkeerplek zetten omdat ze " even" de winkel in willen.
Het zijn niet alleen auto bestuurders die dit doen maar ook fietsers. In het volgende dorp is er een heus winkelcentrum met meer dan 1 winkel en omdat het ook een badplaats is zwelt zomers de bevolking aan van 5.000 inwoneres naar 50.000 inwoners en dat is goed te merken! Omdat ik een dure fiets met ondersteunig heb wil ik hem niet vlak langs de stoeprand zetten waar hij zo door " boeven" in een busje geladen kan worden. Ik zet hem dan meestal in de tweede rij zeg maar. Regelmatig gebeurt het dat ik de winkel weer uit kom om te ontdekken dat andere mensen inmideels hun fietsen lukraak schots en scheef  voor de uitgangen gezet hebben ( soms met kettingen aan elkaar gebonden) zodat ik er eerst een paar moet verzetten voordat ik er uit kan. Twee weken geleden zag ik een mevrouw hetzelfde doen om bij haar fiets te komen. Zij vertelde mij dan haar vader die in een scootmobiel zit die week daarvoor onverichtezake weer naar huis moest omdat hij door al die wild geparkeerde fietsen niet eens de winkel in kon!
Op mijn werk hebben wij een etiketten printer die wel eens op hol slaat en er een stel onbedrukt uitgooit. Die etiketten nemen we mee naar huis voor eigen gebruik. Ik had bedacht dat ik dan op al die fietsen die de uitgangen blokkeren een sticker zou kunnen plakken waarop staat, " Uw fiets blokkert de uitgang, zo kan er niemand uit" of woorden van die strekking. Ik ben er nog niet helemaal uit maar heb weer even de tijd nu de bevolking weer geslonken is.
De reden waarom ik het er nu over heb is een voorval van pasgeleden.... Er was hier een evenement met muziek en manlief zag dat iemand hier zijn auto neerzette..


Vlak voor de achterpoort van de buurvrouw. Manlief ging naar die mensen toe en zei," als zo de buurvrouw thuis komt in haar schootmobiel dan kan ze niet door haar poort" . Zeiden die mensen toen geschokt," Ooh, sorry, helemaal geen erg in gehad,We zoeken onmiddelijk een ander plekje!" ?
Nee, ze zeiden," Nou en? Dat is haar probleem" en liepen doodleuk met hun klapstoeltjes weg....
Het is niet aardig om te zeggen maar stieken hoop ik dat ze later zelf in een scootmobiel terecht komen en niet door hun poort kunnen omdat er een auto voor staat. Onze buurvrouw heeft geen schootmobiel maar daar gaat het niet om.
Het is jammer dat niet meer mensen anderen behandelen zoals ze zelf behandeld willen worden. Dan zou de wereld er heel anders uit zien. Einde geklaag.........

3 opmerkingen:

  1. Het is triest,dat zulke dingen gebeuren. Maar nog erger is soms de reactie richting degene,die er iets van zegt.Ik ken iemand,die een ludiek bord over hondenpoep geplaatst had op hun pleintje. De volgende dag waren hun ramen volgespoten met verf.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. het kan ook anders ,ik stuurde vrijdag een mailtje aan een middelbare school waar ik langs kom met de fiets, verschillende leerlingen staan daar dagelijks op de openbare weg te roken ,eten en drinken op zich niet erg aangezien ze netjes aan de kant gaan als je eraa n komt,maar wat ik wel storend vond is de hoeveelheid afval die ze achterlieten, dezelfde middag kreeg ik al een reactie dat men er onmiddellijk actie tegen gingen ondernemen en ja hoor de maandag erop waren er al leerlingen met een grijper en vuilniszakken bezig met opruimen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat goed van je! Ik ben benieuwd of die leerlingen zich voortaan zullen bedenken voordat ze wat neer gooien.

      Verwijderen