maandag 9 september 2013

Lont van olielampje naar boven krijgen

Ik weet niet hoe jullie het doen maar ik heb er jarenlang mee zitten tobben. Als het lont er al in zat dan probeerde ik het aan de bovenkant omhoog te trekken met een pincet maar het enige dat ik dan omhoog trok waren stukjes verbrande resten totdat ik uiteindelijk niets meer had om grip op de krijgen. Als ik de pech had dat het lont aan de onderkant er helemaal uit kwam dan omwikkelde het door lampenolie doorweekte lont heel strak met garen met een naald aan het eind en probeerde ik het lont met draadje er doorheen te rijgen/trekken voordat het garen zich helemaal afgewikkeld had.
Toen manlief en ik afgelopen week samen buiten op ons " terras" zaten ging het olielampje uit. We dachten dat de olie op was maar bij nadere inspectie de volgende dag bleek dat niet zo te zijn. Ik heb wel de olie wat bijgevuld en besloot het lont wat naar boven te halen wat natuurlijk net zo goed lukte als alle andere keren ( niet dus :-/) ik hield alleen verbrande resten over tussen mijn pincet.
Toen heb ik het op een andere manier geprobeerd en kon mijn ogen niet geloven toen ik het resultaat zag! :-o


Ik heb aan de onderkant als het ware het lont er met een pincet "ingeschroefd". Als je zelf instructie foto's  wil maken kom je eigenlijk 1 of 2 handen tekort dus ik zal het proberen uit te leggen..... Met 1 hand houdt men het deel waar het lont in zit vast en met de andere  hand maakt men draaiende bewegingen met het pincet waar het lont stevige tussen geklemd zit. Ik verwachte er eigenlijk eerlijk gezegd weinig van maar tot mijn verassing stak er even later aan de andere kant fier een stukje vers lont uit!


Hier het lampje met de trendy " distressed" look dat ik eigenlijk weg wilde gooien maar dat we nu buiten gebruiken.
Laat de zwoele avonden maar komen... Wij zijn er ( weer) klaar voor!

3 opmerkingen:

  1. Wauw! Ik zat ook al een tijdje te klungelen maar dit werkt goed inderdaad! Dank je!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. als je een lont vervangt van een petroleumstel begin je van onderaf met een draaiende beweging naar boven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Helaas lukt me dat ook niet …🤷🏼‍♀️

    BeantwoordenVerwijderen