vrijdag 20 september 2013

Wonden en pleisters droog houden tijdens douchen

Jullie  kunnen niet zeggen dat  ik geen variatie aan onderwerpen heb ! ;-)

Ik moet wel even waarschuwen dat deze blog "bloot"  bevat.

De zorgverzekeringen vergoeden steeds minder en verbandmiddelen helemaal niet meer behalve als het gaat over chronische wonden en dan alleen maar als er een zogenaamd wondplan aanwezig is.
Af en toe komen er mensen aan de balie met een recept voor Tegaderm wondfolie of film. Dat is een pleister dat bestaat uit een doorzichtig plastic stukje ( dat wel schijnt te " ademen" volgens de fabrikant) en een plakrand rondom dat aan de huid kleeft. Dat is prima als je het 5 dagen laat zitten op een wond maar heel duur als je het er maar even opplakt om een zalfje een nacht in de laten trekken of een wond of pleister droog te houden tijdens een douchebeurt.
De kleinste maat (4,4x4,4cm) kost rond de 80 euro voor honderd stuks en de grootste maat (20x30cm ) rond de 55 euro voor 10 stuks! dat worden dure douchebeurten. Sommige mensen zeggen " dat moet dan maar" en kopen het en anderen gaan steigeren...

Ik loop al een tijdje te broeden op een alternatief en toen ik dacht dat ik er een gevonden had ben ik gaan experimenteren

Eerst dacht ik aan een stukje plastic van een diepvrieszakje, dat is soepel en sterk en schilders tape. Dat kleeft niet heel erg dus je wordt niet geharst als je het verwijderd en er lijkt een vochtwerend laagje op te zitten waardoor het me meer water dicht leek dan leukopor ( papieren tape)
Ik heb een stukje pleister op geplakt om te controleren of de huid droog bleef en daaroverheen het stukje plastic en de schilderstape

 Deze foto is genomen voor de " douchebeurt"

Deze erna

Het ging een tijdje goed maar na verloop van tijd kreeg ik toch de indruk dat de ( stoffen) pleister nat werd. Ik heb het echt een aantal minuten gedaan en de dochekop van boven af erop gezet zodat het water " makkelijk" onder het verband kon komen.

Toen heb ik het opnieuw gedaan maar dan met gewoon plakband om het vast te plakken. Ik heb 2 lagen gedaan die dakpansgewijs vast geplakt

Hier de voor foto


Hier de na foto nadat ik het plastic verwijderd heb


De " contole" pleister bleef droog! :-) mijn huid voelde wel wat klam aan maar ik denk dat dat meer kwam door transpiratie door het warme water dan door lekkage.

Ik zou zeggen probeer het en kijk hoe je huid reageert ! Ik moet wel zeggen ,ik ben " jong" ( zo voel ik me wel) en heb een gezonde huid. Het kan natuurlijk zijn dat als je 90 bent en Prednison gebruikt of een huid hebt die heel erg gevoelig is dat het niet bevalt maar dat weet je pas als je het probeert. Als je door een wijkverpleegster geholpen wordt duurt het ook langer om het te bevestigen dan zo' n kant en klare pleister. Je moet het wel nauwkeurig aanbrengen, water komt snel ergens doorheen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten