woensdag 25 september 2013

Stofzuiger zakken

Bijna elke  keer als ik een blogje  " publiceer" denk ik," nu heb ik niks meer voor een volgende keer!" Het is vreemd maar eer het avond is heb ik meestal weer iets verzonnen. Zo ook weer deze keer...woensdag heb ik nuttig besteed. Het was heerlijk weer dus ik ben op de fiets naar Hellevoetsluis geweest naar de winkels en mijn dochter. Ik heb ( bijna) alleen maar nuttige dingen gekocht en 1 ding waar ik een andere keer iets over zal vertellen. Dochterlief is maandag uitgerekend maar als het net zo gaat als bij mij zal het nog wel even duren en zal er ingegrepen moeten worden om het kind er uit te krijgen.
Toen ik terug was bleek dat manlief de aardappels gerooid had uit onze groente tuin...9 kisten vol dus daar komen we de winter wel mee door. Ik breng de kisten dan in de kruigwagen naar onze opslagplaats en stapel ze daar op ( goed voor de spierballen en anti osteoporose ;-)) eenmaal thuis bleek er blubber op de vloer te liggen dus heb ik even de stofzuiger gepakt. Toen schoot het me te binnen dat de zak een eind vol was.Ik heb geen nieuwe gepakt zoals de meeste Nederlanders maar een dikke haak naald  ( ik kan niet eens haken,het is een erfstukje van mijn oma Nel)
Daarna ben ik met zak en haaknaald naar buiten gelopen naar de kliko en heb ik hem helemaal leeg gepeuterd. Die haaknaald is niet echt nodig maar handig om een beginnetje te maken en op het eind in de " diepte" te kunnen komen. Dit is geen goede tip als je de laatste weken of maanden kapot glas met de stofzuiger opgezogen heb


Het zal niet lukken om hem helemaal schoon te krijgen maar ik denk eigenlijk niet dat het hoeft. Zodra je hem weer gaat gebruiken wordt hij toch weer vies.
Als je goed kijkt zie je dat de zak niet van papier is. Met papierenzakken lukt het minder goed, die scheuren eerder
Toen de laatste doos met zakken leeg was ben ik net zo lang gaan zoeken tot ik deze gevonden heb. Ze zijn van Kleenair.
Hier een closeup


Ik vraag me af hoeveel winst er trouwens zit op een pak papieren stofzuigerzakken! Dat zal niet weinig zijn vermoed ik.
Manlief moppert altijd dat de stofzuiger verschrikkelijk muf ruikt. Om hem tegemoet te komen doe ik er zo' n chemisch geur staafje in wat even helpt. Een klein hoopje waspoeder opzuigen wil ook wat helpen. Ook heb ik wel eens een paar druppels etherische olie op het stoffilter gedruppeld maar dat was niet zo'n succes als ik me goed herinner ( het was heeeeel lang geleden) het had iets te maken met de hitte die van de motor afkwam of anders een interactie met de olie en het plastic van de deksel.
Ik weet niet of zakken leeghalen een goede tip is voor mensen met huisstofmijtallergie of astma.
Aanvegen met een zachte bezem en daarna de hoopjes met een stoffer en blik opvegen kan ook en dat doe ik ook regelmatig maar soms het is het lekker om goed in de kiertjes te zuigen.
Het is wel een vies klsuje  maar op deze manier doe je veel lamger met een pak van die zakken en je moet er wat voor over hebben ;-)

2 opmerkingen:

  1. Toen een paar jaar geleden de oude stofzuiger kapot was,kochten we er eentje zonder stofzak. Echt fijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat wil ik ook maar die van mij blijft maar leven! De slang wordt bijelkkaar gehouden door zwart plakband maar zolang iets het hier nog doet wordt het niet vervangen.

      Verwijderen