zaterdag 21 september 2013

Privacy en oude rolgordijnen

Onze douchecel is beneden en vlak bij de achterdeur
Hier kun je zien hoe veel huizen in de buurt zo bij ons naar binnen kunnen kijken


Ik heb al iets gedaan aan de inkijk maar vanaf de bovenverdiepingen van de huizen achter ons valt er nog genoeg te zien in de maanden dat we de lichten aan moeten doen 's avonds en 's morgens.
Mij zullen ze nooit ergens op betrappen want ik neem alles de douchecel in en kom er pas weer uit als ik volledig aangekleed en opgetut ben ;-) Manlief is ooit in zijn blote billen door de postbode betrapt toen hij zich met de douche deur open aan het afdrogen was ( dom dom dom!) en zoonlief loopt regelmatig in ondergoed daar rond.
" Daar moeten we wat aan doen!" Riep manlief regelmatig de afgelopen weken. Eerst dachten we een lang gordijn te kopen en in het hoekje naast de deur op de hangen maar het is maar een klein hoekje en er zou een stuk van het gordijn afmoeten omdat de kat anders niet door het luikje kan en zo waren er nog een aantal nadelen.
Toen bedacht ik om een de rest van de raampjes af te plakken met van dat plastic maar we wilden toch nog wel een " gluur" kiertje over houden. Daarna kwam het idee om met katoen wat te doen. Een soort nep rolgordijntje.....en toen kreeg ik een idee!!!.....
Ik had nog een rolgordijntje liggen van toen dochterlief nog een baby was ( en dan te bedenken dat ik het vorig jaar bijna weggegooid heb! :-O )
Het was natuurlijk enorm vies en verkleurd maar dat wist ik ( daarom wilde ik het weggooien)
Ik heb het gepakt en uitgerold en zoals ik dacht was het boven aan nog schoon en wit..


De stof van rolgordijnen is stevig en rafelt niet. Ik had bedacht dat ik er een reep van op maat kon snijden en onderin een tunneltje kon naaien om het plastic roedje dat er aan de onderkant in zat doorheen te schuiven ter verzwaring.


Terwijl ik het rolgordijn uit elkaar aan halen was kreeg ik een ander idee
Dit zat aan de bovenkant


Een klein tunneltje met een dun plastic " stangetje" erdoor. Dat kon ik dus gebruiken als onderkant.

Ik heb toen alles opgemeten en mijn snijmat en quilt linealen en rolmes tevoorschijn gehaald. Een stanlymes kan ook. Ik zou geen schaar gebruiken want daar krijg je de rand moeilijk mooi recht mee

Omdat ik linkshandig ben liggen de linealen zo. Ik snij het dus aan de linkerkant af

Hier ging het toch even mis dus moest ik er wat meer afsnijden


Hier een foto van het gordijntje op maat

Daarna heb ik punaises en een hamer gepakt


En heb ik het gordijntje met de punaises aan de deur getimmerd. Misschien dat ik nog een stukje dubbelzijdig plakband er tussen plak want ik wil niet teveel gaten in mijn deur maken.


Nog met " gluur kiertje" . Net echt hè?!  Manlief moet nog wel uitkijken voor de postbode maar de achterburen hebben minder goed beeld. Ik moet nog wel wat maken voor het raam naast de deur maar er was niet genoeg schoon rolgordijn over om daar ook wat te hangen.
Wordt vervolgd dus....

6 opmerkingen:

  1. rolgordijnen is erg handig inderdaad voor de privacy, maar is het ook de beste oplossing als zonnewering?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb ooit ergens gelezen dat de beste zonwering een zonnescherm is. Eigenlijk doe ik niet zo aan zonwering. Alleen tijdens een hitte golf en zo vaak komt dat hier niet voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat heb je dat slim gedaan zeg. Is het nou echt zo gemakkelijk om het te maken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op mijn blog laat ik altijd de naakte waarheid zien. Ik doe het niet voor niks anoniem ;-) Ik heb het nog steeds zo en het bevalt goed. Je kunt alleen niet de hoogte verstellen bij de deur en die voor het raam houden we ook op hetzelfde niveau. Die zou je theoretisch kunnen verstellen maar het is wel een gedoe.

      Verwijderen
    2. Oh, ik zie dat deze blog alleen over de deur gaat ( lang geleden ;-)) Bij storm plakken we het gordijntje wel eens vast met een stukje schilderstape tegen het opwaaien maar dat heb je met een echt rolgordijn ook denk ik.

      Verwijderen
  4. Je kan ook eenvoudig het  rolgordjinstof los kopen en het doek vervangen.  Dat wordt tegenwoordig veel gedaan en je bespaart flink door het bestaande systeem te gebruiken. We hebben dit ook gedaan en het was in 5 minuten gebeurd.  Groet,  Gerda

    BeantwoordenVerwijderen