dinsdag 23 juli 2013

Miniatuur Beertje Maken

Jaren geleden was ik altijd met een handwerkje in mijn handen te vinden. Of het nou patchwork was of een breiwerkje of frivolité werkje ik had altijd een pakketje bij me om aan te werken. Thuis was ik in de weer met poppenhuizen en kleding maken en ik heb ook spullen aangeschaft om miniatuurbeertjes te maken. Beertjes maken beviel me niet zo heel goed. Het is echt een priegel werkje en als je niet goed oplet krijgt je beertje scoliose of valt hij erg mager uit. Toch heb ik vorig jaar mijn spulletjes weer tevoorschijn gehaald. Ik had nog stof liggen en wilde dat opmaken dus heb ik er vorig jaar drie gemaakt om cadeau te doen. Een stagiaire vroeg of ik er eentje voor haar wilde maken als ik weer eens een creatieve bui had dus besloot ik alles op de foto te zetten. Ik denk niet dat ze beseft dat ik met één beertje wel twee middagen zoet ben.
Als je een miniatuur beertje maakt en je hebt eenmaal de benodigdheden dan ben je goedkoop uit. Uit een lapje stof dat 40 cent kost kan ik er wel vier of vijf maken. Het kost je wel veel tijd maar over het algemeen wordt het als cadeautje zeer op prijs gesteld.
Patroontjes zijn op het internet te vinden. Als je net begint zou ik een patroontje nemen met zo min mogelijk onderdelen dat maakt het een stuk makkelijker. Ook zou ik niet met de allerkleinste beginnen.
Deze artikelen heb je nodig..



- Een klein naaldje
- een vingerhoed
-een pincet met punt om de vulling in de onderdelen te stoppen
-dun nylon garen ( lekker onzichtbaar)
-fiberfill vulling
- en een omkeer tangetje ( de kleinste die je kunt vinden) dit is om de onderdelen zo te keren dat het " bont" aan de buitenkant zit. Het is eigenlijk onmisbaar. Ik heb het eerst zonder geprobeerd maar het heeft me een heleboel verprutste ledematen gekost.

Verder ( niet op de foto) zwarte kraaltjes als ogen en borduurgaren voor de neus en mond en eventueel klauwtjes maar dat doe ik nooit want het mislukt altijd bij mij. En tot slot een stukje dikker nylondraad om de ledematen aan het lichaam te bevestigen.

De stof die ik heb heb ik ooit op een beurs gekocht maar je kunt het ook via het internet bestellen. Het is speciale miniberen stof en is erg kortharig.



Vooral met lichte kleuren is het belangrijk dat je handen schoon zijn want anders is je beige beertje grijs voordat je het weet



Ik heb de patroontjes overgetrokken op doorzichtig plastic. Bewaar de onderdelen goed samen want voor je het weet zitten je armen en benen door elkaar en weet je niet meer wat wat is.



Leg de onderdelen zo voordelig mogelijk op de achterkant van de stof en teken er omheen met een scherp potlood. Ik knip er geen naadtoeslag aan. Oplettende lezers zullen zien dat ik meer onderdelen moet hebben. Het armpje is maar een half armpje en de andere onderdelen moeten nog een keer uitgeknipt worden behalve de aller rechtse die van het achterhoofd tot de neus loopt.



Hier alle onderdelen ( behalve nog twee halve armen)



Zo ziet het hoofd er uit voordat het omgekeerd is. het bestaat uit drie delen en ik heb met hele kleine dekensteekjes vlak naast elkaar alle onderdelen aan elkaar genaaid. Als je er teveel ruimte tussen laat gaan de delen wijken en krijg je gaatjes. Je moet het hoofdje straks propvol fiberfill stoppen dus er komt veel spanning op te staan.



Hier een wazig volgepropt hoofd



Hier zie je hoe ik een pootje keer. Ik laat een stukje halvewege het pootje open en keer dan eerst het ene uiteinde en daarna het andere. Vroeger liet ik het uiteinde open maar dat was een veel groter gepruts.



Hier een leeg maar gekeerd pootje. Ik laat altijd een stukje nylon garen er aan zitten zodat ik verder kan met dicht naaien zonder eerst weer aan te hechten.. Met een pincet duw ik voorzichtig alle hoeken naar buiten voordat ik hem ga vullen



Hier zie je een gevuld pootje. Het andere is al dichtgemaakt.

De oortjes maak ik op een minder gebruikelijke manier. Elk oortje is een rondje stof en dat naai ik met de goede kanten op elkaar helemaal dicht ,zodat je een halve cirkel krijgt. Daarna snij ik met een torn mesje een gaatje in het rechte randje waar ik niet genaaid heb en keer het om. Ik had er prachtige foto´s van gemaakt maar heb ze per ongeluk gewist... sorry..
Ik had ook foto´s gemaakt van hoe ik een speld door de oren stak en daarna in het hoofd om te juiste plaats te bepalen... ook gewist... sorry...
De plaats van de oren en ogen zijn alles bepalend voor de gezichtsuitdrukking van het beertje.

Onlangs ben ik er mee verder gegaan dus kan ik weer wat foto´s laten zien dien ik niet gewist heb ;-)




Hier het kopje met reeds aangenaaide oortjes. Ik probeer er altijd aan de voorkant een klein knikje in te krijgen en aan de achterkant glad.

Nu wordt het tijd voor de neus. Daar heb je een vrij lange dunne naald voor nodig.




Je steekt de draad met een klein knoopje door de neus heen. Ik ben linkshandig dus waarschijnlijk steken  rechtshandigen vanaf de andere kant.



Dan steekje vanaf de onderkant naar boven zodat je het juiste formaat krijgt.Het ziet er allemaal erg pijnlijk uit...



Als de neus helemaal vol genaaid is ga ik nog 1 keer langs de bovenkant om alle steken aan de bovenkant te bedekken en dan kom ik aan de onderkant van de neus er uit om de mond te maken.



Zo maak ik de mond. Ik probeer met mijn naald op de plek uit te komen waar de onderkant van het andere stukje mond begint.



Hier steek ik weer naar boven maar deze steek heb ik weer uitgehaald. Ik het de ingang beter iets naar rechts kunnen houden



Ik laat het draadje aan de onderkant er uitkomen. Dan hoef ik niet af te hechten.

Nu is het tijd voor de ogen. Als je een hele dunne quiltnaald gebruikt kun je de kraaltjes er zo overheen schuiven en kun je de naald er aan houden i.p.v. afhalen, kraaltjes aanrijgen en naald opnieuw aanrijgen.

Ik steek de naald achter het oor erin. Net als bij een facelift gebeurt al het naaiwerk uit het zicht achter de oren.



Steek zo dat je precies op de juiste plek uitkomt



Doe het kraaltje op de naald en steek daarna weer in het hoofd en kom uit op de plek waar je het andere oogje wilt hebben.
Schuif de kraal over de naald en steek de naald weer zo in het hoofd dat je achter het oor weer uitkomt en hecht dan af.



Daarna bevestig je het hoofd op het lijfje en steekt een speld door het geheel om het op zijn plaats te houden. Daarna gebruik je de nylondraad die je er aan het laten zitten om het hoofd aan het lichaam te naaien.



Daarna is het tijd voor de armen. Hiervoor gebruik je iets dikker nylongaren. Je steekt een naald en draadje met knoopje aan de binnenkant van de arm er in ( hier is geen foto van) daarna steek je aan de buitenkant een heel klein stukje ernaast weer naar binnen en door het lijfje en daarna door het andere armpje. Let er op dat alles op dezelfde hoogte zit!



Daarna steek je de naald net naast de uitgang weer in het armpje en door het lijfje en kom uit in het okseltje vlakbij de plek waar het draadje in eerste instantie in het armpje ging. Dan knoop je het draadje wat uit het lijfje komt aan het draadje wat in het armpje gaat. ( je moet dus de draad niet helemaal doortrekken zodat je nog een stukje overhoudt om te knopen). Snappen jullie het nog?



Hetzelfde doe je met de beentjes. Let er op dat je ze beide op dezelfde hoogte bevestigt. Of in ieder geval dat ze even lang lijken als ze vastzitten.
Het hoofdje van dit beetje is niet draaibaar. De armen en benen wel. Er bestaan schijven ( ook voor minibeertjes) zodat je het hoofdje kunt draaien maar dat is een nog veel erger gepriegel en daar heb ik me nog nooit aan gewaagd.




Hij kijkt iets naar links en dat was niet de bedoeling. Ik kan ermee leven... Hij krijgt nog een oogje tussen zijn oren zodat hij aan een koordje gehangen kan woorden.

1 opmerking: