maandag 8 juli 2013

Van Bouwval Tot Droomhuis Konijnen Versie

Hier schreef ik over de noodzaak om onze twee konijnen te scheiden i.v.m. het opjagen van de een door de ander. Op die manier kon ik voorkomen dat manlief een moord zou plegen. In eerste instantie vond hij dat het goede lichaamsbeweging was voor ze. Hij verzorgt ze zo "goed" dat ze veranderd zijn in harige ballen met poten en oren.Die ene avond kon hij het niet meer aanzien en brak er iets in hem. Ik ben gelijk gaan zoeken op het internet naar een ander hok en laat er nou in het dorp 4 km verderop eentje gratis aangeboden worden!
De volgende dag zijn wij er met het karretje achter onze auto er naar toe gereden en hebben we hem op gehaald.
Hij zag er beter uit dan het hok dat we al hadden ( qua constructie).Het dak was wat rot langs de randen maar daar konden we vast wat aan doen.

Dit is hem



Closeup



De hygiëne liet wat te wensen over maar je kunt niet van een gratis hok verwachten dat ze er uren aan besteden om hem schoon te maken voor je..

Hier nog het slechte stuk dak



 Ik heb eerst een spuitflacon gevuld met een beetje Biotex vloeibaar en wat warm water. Je kunt er ook een ander schoonmaak middel in doen. Toen heb ik heel de binnenkant er rijkelijk mee ingespoten en een tijdje in laten trekken. Daarna heb ik een emmer met warm water en een afwasborstel gepakt. Die afwasborstel gebruiken we speciaal voor zulke dingen dus die wordt niet op onze afwas gebruikt!
Van wat er toen gebeurde werd ik een beetje onpasselijk...ik ben heel wat gewend van drijvende maden tot het helpen bij het uittrekken van teennagels en het uitspuiten van oren (op mijn werk) maar dit vond ik erg onsmakelijk. De lichte laag "beits" op de binnenwanden veranderde onder invloed van het biotex sopje in een lichtbeige smurrie dat nogal op spetterde tijdens het schrobben. De spetters zaten zelfs op mijn zonnebril glazen... In het nachthok gedeelte zaten roestbruine spetters die volgens mij opgedroogde "bloodspatter" was dat krijg je als je veel detective gezien en gelezen hebt. Ik ging dapper door met schrobben en was blij toen manlief thuis kwam en we met de tuinslang alle smurrie weg konden spoelen.
We hebben toen ook gelijk het binnenwandje er uit gesloopt. Ons konijn loopt los en wordt een beetje claustrofobisch in kleine ruimtes dus we achte de kans groter dat ze achter het deurtje zou gaan zitten als er geen wandje meer zat.

We hebben het hok op zijn kant gezet met een steen onder één hoek zodat al het water er uit kon lopen.
Daarna heb ik al mijn kleding in de wasmachine gedaan en heb ik mezelf van top tot teen geschrobd zoals Dr. Kay Scarpetta altijd doet.

Voor de finishing touch heeft manlief de hoge drukspuit van de buurvrouw geleend. Ik weet niet wat het is met mannen en hoge drukspuiten maar volgens mij gaan ze er veel te lang mee door. Manlief was zo enthousiast ermee bezig geweest dat er een schuurmachine aan te pas moest komen om al het opgeruwd hout weer glad te krijgen


   
 Zo zag het hok er na het schuren uit



Ziet er al een heel stuk beter uit hè!
We hebben ook het dak eraf gehaald. Wij kennen iemand die een stuk plaat gedoneerd heeft dat hoop ik tenminste dat als nieuw dak gaat dienen en hij zou er ook een bitumen laag ik geloof dat dat zo heet tenminste er opdoen om het af te werken. 

De volgende stap was beitsen. Mijn vader had nog een half blikje staan ( Teak kleur) maar het hout zoog zo dat ik bij moest kopen.
Ik probeerde het goedkoop te houden. Het heeft geen zin om een gratis hok te halen en er dan voor 80 euro aan hout en beits er aan te spenderen.
In de winkel hadden ze die kleur niet. De prijs die er op stond was nog in guldens dus kun je nagaan hoe oud het potje was. Eerste wilde ik van hetzelfde merk een andere kleur kopen ( 22 euro per 750ml) maar dacht toen," ik ga even in de koopjes hoek kijken!" En daar vond ik na lang zoeken een potje van 750ml in Kersen kleur voor 5 euro wat een mooie prijs is om op een gratis hok te smeren!



Hier zie je het hok na 2 lagen beits ( 1 laag Teak en 1 laag kersen)



Er zat een rotte plek in een van de staanders



Omdat het gat te klein was voor een plamuurmes heb ik een schilderspalet ervoor gebruikt ( dat is weer het voordeel van veel hobby's hebben, je hebt dan van alles in huis)



In één van de schuurtjes van mijn vader vond ik nog een potje kneedbaar hout. Omdat ik een beetje lui was heb ik dat gebruikt in plaats van houtrotvuller wat uit twee componenten bestaat. Eerlijk gezegd vind ik de houtrotvuller beter maar aan de andere kant dit potje zag er prehistorisch uit dus het zou goed kunnen dat het niet meer in deze samenstelling te koop is en dat het verbeterd is.

Ik heb de hoeken en randen van de nieuwe dakplaat rond geschuurd zodat het stuk bitumen niet op de scherpe randen en hoeken zal gaan scheuren





De binnenkant van het dak heb ik ook twee lagen beits gegeven ( twee maal kersen)
Het einde komt nu in zicht...



We hebben de plaat op het midden van het hok gelegd en met behulp van mijn quiltlineaal onmisbaar ( geen aandelen) gecontroleerd of het écht zo was



en manlief heeft het precies in het midden een schroefje geboord na mijn berekeningen gecontroleerd te hebben, wat wil je na het hekje fiasco !


Nu is de beurt aan de ZZPer buurman met het bitumen lapje.
Achter zie je bullebak nog in het "strafkamp" zitten. Die zit daar in afwachting van het bijwerken van haar bikinilijn maar dat werd een ander blogje.

Buurman kwam met een grote rol ruberoid aanzetten en heeft er een stukje afgeknipt voor ons. Daarna heeft hij het dak ingesmeerd met een soort lijm waarvoor hele hordes lijmsnuivers een moord voor zouden doen..


Daarna ging de lap ruberoid ik heb gegoogled en zo schrijf je het echt! er op.


Toen werden de hoeken ingeknipt 


en de overtollige delen weggesneden en rond het dak geplakt.

En zie hier het eindresultaat..


Manlief vroeg wat hij ervoor wilde hebben maar ZZP buurman zei dat hij niets hoefde dus heeft manlief 2x 5 euro gegeven voor de spaarpot van de ZZP kindjes. Volgend jaar wordt het duurder want in januari komt nummer 3 erbij.

Binnenkort kan het hok dus geplaatst worden in de ren van het rode konijn. We willen eerst de gangen die in die hoek gegraven zijn onder het oude hok dichtgooien. dat maakt het vangen een stuk makkelijker en er blijft nog 1 ingang met zo te zien een splitsing naar links en rechts over dus kan ze toch nog onder de grond.

Ze heeft al in het hok gezeten toen ze de laatste keer maden had dus ze is er al aan gewend.

Wordt vervolgd.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten