woensdag 31 juli 2013

Overproductie

Als je een moestuin hebt is het vaak een kwestie van hollen of stilstaan. Zo kwam manlief een paar dagen geleden thuis met wat sla voor de salade die ik wilde maken maar hij had natuurlijk veel te veel meegenomen en ik vond het zonde om het teveel weg te gooien dus besloot ik er slasoep van te maken. De meeste mensen die ik ken weten niet dat het kan maar het is heel makkelijk en er bestaan zelfs speciale recepten voor!
Ik ben echt geen keukenprinses dus ik adviseer je om te googlen naar échte recepten. Hetgeen ik gemaakt heb is best wel te pruimen maar geen restaurant kwaliteit.
Dit is wat ik aan het eind van de maaltijd over had



Het restje kant en klare salade is lekker tussen een sandwich met kaas. Vaak gebruik ik in plaats van boter wat ketchup of pesto en vers gemalen peper voor extra pit.

De sla heb ik samen met een restje ui en een bouillonblokje in een pan met wat water gedaan


Daarna heb ik het een tijdje gekookt


Zo gefotografeerd met flitser ziet het er uit als een emmer met dweilwater van een héle vieze vloer!

Hier zonder flitser


dat ziet er al weer wat appeteitelijker uit, vooral door de softfocus van de stoom op de lens ;-)

Daarna haal je de staafmixer erdoorheen en zie hier het resultaat


Het cirkeltje zure room of toefje creme fraiche met een garnering van Peterselie moet je er maar zelf bij bedenken.. Zo ook de aantrekkelijke soepkom met bonken zelfgebakken stokbrood met kruidenboter balancerend op de rand.

Dit kun je niet alleen met sla doen maar ook met overtollige of uit de kluiten gegroeide radijs! Daar bestaan ook recepten voor heb ik gezien.Je kunt zelfs het loof ervoor gebruiken.

De radijzen uit ons groente tuintje waren ook te groot geworden en niet meer te eten volgens manlief. Nou wordt ik altijd benieuwd waarom iets zogenaamd niet meer te eten is als het boven een bepaald formaat gegroeid is of in het zaad geschoten is.

Hier een ," niet meer te eten" radijs


Ik heb er een hapje van genomen maar stond nog steeds in vuur en vlam en merkte geen verschil met radijzen die nog wel te eten zijn...ik hou sowieso niet van radijs...

Ik heb er twee door mijn sla soep verwerkt en verwachtte dat het de soep heel heet zou maken maar ik had ze niet goed mee gepureerd en heb de bonk die er in dreef er uit gevist en zo opgegeten maar de smaak was heel zacht geworden, net als bij gekookte ui.
In een ver verleden heb ik ook wel eens overtollige komkommers tot soep omgetoverd. Met wat specerijen valt van alles wat te maken!

Dus de tip voor vandaag.... Overtollige groenten die je niet gewoon in kunt vriezen kun je verwerken tot soep ( hoe onwaarschijnlijk ook) Dan hoef je niets te verspillen. Ik zou er niet teveel water bij doen. Extra toevoegen kan altijd nog als je het te dik vindt. Zo neemt het ook minder ruimte in als je het in wilt vriezen.
In het verleden heb ik courgettes met reuze groei verwerkt tot soep. Ik had een lekker recept waarbij je een klodder kruidenkaas naderhand toevoegt. Deze soep met kaas en al invriezen was niet zo'n succes. Eenmaal ontdooid wordt de kaas wat klonterig/schifterig. Tegenwoordig maak ik alleen basis soepen waar ik later naar smaak vlak voor het opeten wat aan toevoeg.Dan kun je nog alle kanten uit.

2 opmerkingen:

  1. In mijn slasoep doe ik meestal ook kruidenkaas (zoals boursin bv.)
    Dan is de soep iets pittiger....
    Soep van het loof van radijsjes is ook heel lekker....(beetje pittig)
    Ben juist terug van de boerenles....bakken vol groenten heb ik gekregen dus zal er nu maar gauw aan beginnen om ze te verwerken.
    Fijne dag nog
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sterkte ermee! ;-) Achteraf als alles klaar is heb je er veel profijt van maar eer het zover is......

    BeantwoordenVerwijderen