donderdag 25 juli 2013

Vervolg Toxische Theezakjes


Hier schreef ik over hoe ik geschokt was over het feit dat er toxische stoffen lekken uit die zijdeachtige theezakjes die je tegenwoordig veel ziet. Hier kun je het artikeltje lezen.
Ik heb inmiddels een mailtje naar Lipton gestuurd om te vragen waarom ze overgestapt zijn op plastic theezakjes en of ze bekend zijn met het feit dat er verteld wordt dat er dan ongezonde stoffen in je thee kunnen komen.
Eerst kreeg ik na drie dagen een mailtje waarin stond dat ze mijn vraag doorgestuurd hadden naar iemand die er verstand van had ( maar dan anders geformuleerd natuurlijk) en donderdag kreeg ik het antwoord van de expert op dat gebied.

Ze schreef dit: 


Unilever Careline
Geachte mevrouw Lekkerhandig dit heb ik natuurlijk veranderd :-)

Graag komen wij terug op uw reactie aan Lipton over Lipton theezakjes.

Onze welgemeende excuses voor deze verlate reactie. Op dit moment zijn alle pyramidetheezakjes van kunststof gemaakt. Belangrijk hierbij is dat het te makkelijk is om te zeggen dat kunststof altijd slecht is en papier altijd goed. Bijvoorbeeld: omdat de pyramide zakjes gemaakt zijn van PET-plastic kunnen ze heel efficient worden gemaakt en gesealed. Hierbij wordt er relatief weinig materiaal gebruikt. Dit betekent dus dat de CO2-uitstoot die geassocieerd wordt met een pyramide zakje 1/5 is van de CO2-uitstoot van reguliere zakjes. Vanuit een 'carbon footprint' perspectief is het kunststof zakje dus een milieuvriendelijke oplossing.

Verder is er voor kunststof en niet voor papier (zoals voorheen) gekozen omdat kunststof tal van aanvullende voordelen biedt, waaronder vermindering van verpakkingsmateriaal. De piramidevormige theezakjes bevatten 40% minder materiaal dan traditionele theezakjes. Op dit moment zijn de zakjes van 100% polymer gemaakt en adviseren wij om deze weg te gooien met het reguliere afval. De doosjes waarin de Lipton pyramidevormige theezakjes zijn verpakt zijn van karton en zijn wel biologisch afbreekbaar. Duurzaamheid is een van onze prioriteiten en daarom zoeken we actief naar alternatieve materialen die wel biologisch afbreekbaar zijn. Bovendien is het ons doel om tegen 2015 de thee voor alle Lipton-theezakjes te betrekken van boeren en plantages die gecertificeerd zijn door de Rainforest Alliance.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,


Mevrouw S.D. Welch
Lipton adviseur



Ze schreef dus niet, " het is niet waar, het artikeltje is verzonnen!" 

Ik heb een mail terug gestuurd waarin ik schreef dat ze geen antwoord gegeven heeft op mijn vraag of het waar is en wat voor gevolgen dit zal hebben op mijn gezondheid op langer termijn.

Een aantal dagen later kreeg ik een antwoord op mijn mailtje:

Geachte mevrouw Lekkerhandig,

Graag komen wij terug op uw reactie aan Lipton over toxische stoffen.

Unilever voert strenge controles op de productveiligheid uit om ervoor te zorgen dat de materialen die in de theezakjes worden verwerkt absoluut veilig zijn.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.

Met vriendelijke groet,


Mevrouw S.Haast
Lipton adviseur



Ik weet het niet.....


Zaterdag ben ik voor het eerst naar het theewinkeltje in het volgende dorp gegaan. Ik was altijd al benieuwd maar dorst er nooit naar binnen ik ben namelijk verlegen, nu weten jullie het! Het bleek dat ik de twee mensen die er in stonden kende! Ik ging weg met een zakje zwarte thee met echte sinaasappelschil en een proef pakketje groene thee met passievrucht die me aangeraden werd. Die vrouw zei dat je er ook heerlijke ijsthee van kon maken en dat is zo! Ik heb het proefzakje uren en uren in een kan met koud water gehangen en klaar was de ijsthee. Ik heb er verder niets aan toe gevoegd. Het is natuurlijk niet zo zoet als wat je in de winkel koopt maar ik kan het helemaal zonder schuldgevoel drinken :-)
Ik heb ook de theepot die voor sier in de keuken stond in gebruik genomen


Laat die piramides maar in Egypte en zuid Amerika en Azië Ik ga "back to basics!" wat de thee betreft                                                                            

Geen opmerkingen:

Een reactie posten