zaterdag 22 februari 2014

diepvries ontdooien

Woensdag was mijn enige hele vrije dag de afgelopen week. Het was krokusvakantie en dan is het lekkerhandig om mij te bellen als je op wintersport of een midweek wil.
We hebben de woensdagmorgen besteed aan het ontdooien van onze vrieskist


Dat was hard nodig...
Ik heb alles eruit gehaald en in grote tassen gedaan. Het is een verleidelijk om dit karweitje tot een hittegolf te bewaren maar voor de inhoud van de vrieskist is het niet zo best. Hoe kouder het weer buiten hoe beter.

Om de deksel omhoog te houden tijdens het leeghalen stutten we de deksel met een houten lat

 Toen de vrieskist leeg was hebben we er twee emmers heet water ingezet en de deksel daarna weer dicht gedaan
Een
Twee
Twee

Je hoef niet te wachten tot al het ijs ontdooid is. Na een tijdje kun je kijken of het ijs met een plamuurmes, taartschep of speciaal diepvriesschrappertje los te steken is.

Het water en de kleine stukjes ijs die op de bodem liggen schep ik er uit met een vierkanten plastic bekertje.
Daarna maak je met een sopje de binnenkant van de kist schoon en ook de rubbertjes van de deksel. Je kunt natriumbicarbonaat gebruiken als schuurmiddel maar ook een product als C.if als je net als ik een levenslange vooraad geërfd heb


Hier de emmer ijs die we eruit gehaald hebben.
Toen de kist weer schoon was hebben we alles er weer in gedaan


Tijdens het schoonmaken moest ik denken aan mijn ex schoonzus. De vrouw van haar broer kreeg een aantal jaren achter elkaar elk jaar een kind de eerste vier of vijf jaar en daar beleefden ze van alles mee...een keer gingen ze een ijsje halen en toen ze terug kwamen was er een kind minder.... Waar is Jantje?  ( ik zeg maar wat) vroeg moeder... Bleek dat Jantje in de diepvries zat met de deksel dicht! Het is goed afgelopen en de kinderen zijn allemaal volwassen geworden maar het had heel anders af kunnen lopen!
Er lagen ook een aantal koel elementen in de diepvries. Als je heel fanatiek bent in het besparen van zoveel mogelijk energie ( en je hebt een vriezer nodig) dan zou je denk ik telkens bevroren koelelementen in je koelkast kunnen laten ontdooien zodat de je koelkast weinig of niet aan hoeft te slaan.
Als je gratis koelelementen wil moet je tegen de tijd van de griepvaccinaties bij je huisarts gaan vragen of ze de elementen voor je willen bewaren. Het griep vaccin wordt geleverd in piepschuimen dozen met bevroren koelelementen. En aangezien het personeel meestal rijkelijk voorzien is van een voorraad elementen zullen ze vast iemand ermee blij willen maken! :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten