woensdag 5 februari 2014

Op ambachtelijke wijze biologisch-dynamische bruine bonen dorsen

Klinkt erg puur natuur hè ! ;-) 

Begin oktober heb ik laten zien hoe we onze bruinenbonen oogst op een ruiter gehangen hebben


Sinds die tijd hebben die bruinebonen heel wat te verduren gehad waaronder twee of drie flinke stormen en een dag waarin 110mm regen viel en omringende percelen onder water stonden en 50m verderop een stukje dijk wegspoelde.Maar de ruiter is niet weggewaaid. Toen het eindelijk een keer gestopt was met regenen hebben we de bonen op een kruiwagen geladen en naar onze garage gebracht. Manlief hoopte op een oosterwind zodat hij het achterdeurtje van de garage open kon zetten en de droge lucht binnen kon laten stromen maar de wind kwamuit allerlei richtingen behalve het oosten.
Gisteren vond hij ze droog genoeg om te dorsen. Bovendien is het over een week of zes alweer lente en dan daalt te behoefte aan bruinebonen soep.
Dit is de oogst


We hebben een groot zeil op het plaatsje gelegd


En toen de oogst erop gestort


Manlief heeft ze toen geslagen

Met dit


De steel van een oud kinderschopje

Hier de lege peultjes


En de " bevrijde"bruinebonen

Hij heeft de bonen en verontreinigingen in een emmer gegoten en daarna in de wind in een andere emmer gegoten


Van grijze- naar zwarte emmer

En van zwarte naar grijze


 En weer van grijze naar zwarte


etc etc.....

Hij vond het jammer dat het niet wat harder waaide maar ondanks dat zijn de meeste losse stukjes eruit

Hier het eindresultaat


We moeten ze nog op een dienblad uitstrooien portie voor portie en de " rotte" eruit halen.
Tot dan hebben we ze op een veilig plek gezet. Manlief wilde ze eerst bij de radiator zetten maar we waren bang dat de kat zou denken dat het een nieuwe kattenbak was. Zulke dingen kun je beter voor zijn ;-)

O ja, er staan al krokusjes in bloei! Ik had een mooie op de foto gezet voor jullie

En wat zag ik toen ik de foto binnen beter bekeek..........plastic!! :-o  loop ik overal plastic te rapen en dan blijk ik het in mijn eigen tuin te hebben. Waarschijnlijk is het zelfs door mijn toedoen daar terecht gekomen! Er schoot me iets te binnen over de pot die ketel verwijt.... Het is inmiddels opgeraapt ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten