zaterdag 22 februari 2014

Duurzaamheid, net doen alsof

Ik ben geen heilig boontje. We hebben een auto,twee als je de erfenis van mijn vader meerekent. Daar rijdt zoonlief mee. Nu is hij met 20 minuten op school.Met de bus zou het meer dan een uur duren inclusief een of twee keer overstappen. Zelf rijden we 3.000km per jaar. Ik doe zo veel mogelijk op mijn fiets ( met ondersteuning, dat weer wel). Ik gebruik mijn apparaten totdat ze kapot gaan. Het valt mij wel op dat dat steeds sneller gebeurt. Ik kan me herinneren dat ik ooit een waterkoker van mijn ouders gekregen heb voor sinterklaas. Ik heb er jaaaren plezier van gehad, zeker langer dan 10 jaar! Op een gegeven moment ging hij kapot, al kan ik me niet meer herinneren wat er precies aan kapot was maar we moesten een andere kopen. Zo gezegd zo gedaan.Van de nieuwe hebben we nog geen twee jaar plezier gehad! De deksel wilde niet meer dicht blijven waardoor het apparaat eindeloos bleef doorkoken. Omdat ik alles bewaar kon ik met de doos en het bonnetje terug naar de winkel. Hij werd opgestuurd en Ik kreeg een nieuwe ( repareren was ook goed geweest hoor...) Nu merk ik dat de deksel van de nieuwe ook al af en toe niet dicht wil blijven.
Een paar maanden terug hoorde ik op de Belgische t.v. een reportage ( ik lag al op bed met mijn hoofd onder het dekbed dus heb het niet gezien) Die reportage ging over het feit dat apparaten worden gemaakt met een soort tijdbom erin om een bepaalde tijd mee te gaan en daarna kapot te gaan! Een bepaald onderdeel begeeft het dan en dat is dan niet meer te leveren of het repareren wordt dan te duur in verhouding met de aankoopprijs! Dat vind ik een zeer kwalijke zaak.
Ik heb een tostiijzer dat ik regelmatig gebruik. Op den duur slijt het antiaanbaklaagje en dan begint het dilemma.....blijf ik hem gebruiken met het gevaar dat ik giftige stukjes antiaanbaklaag binnen krijg of gooi ik het verder prima werkend apparaat weg en koop ik een nieuwe voor €9,99?
Ik zou graag wat meer betalen als ik een apparaat kon kopen waar je losse plaatjes voor zou kunnen kopen ( voor een redelijke prijs) zodat hij veel langer mee zou gaan.
Toen wij 13 jaar geleden onze nieuwe keuken kregen heb ik gelijk een nieuw pannenset gekocht. De knop van de deksel van het kleinste pannetje kwam los. De eerste keer heeft manlief er een soort speciale tape om de schroefdraad gewikkeld en de dop er toen weer opgedraaid. Dat ging een paar jaar goed maar twee weken geleden gebeurde het weer. Ik heb toen online gekeken naar onderdelen. Een nieuwe deksel zou €16,00 kosten exclusief verzendkosten. Toevallig stond hetzelfde model in de folder, een complete nieuwe set van 4 pannen ( en deksels) kwam op €99,00! Dan is toch de verleiding heel groot om je gedeukte oude pannen met grijsverkleurde grepen in te ruilen voor een spiksplinternieuw set!
We hebben ook een CD speler, zo'n portable ding met radio en cassettedek. De CD speler deed het bij vlagen niet en nu lijkt hij helemaal de geest gegeven te hebben. De laatste keer kwam er een verschroeid plastic luchtje uit toen we een CD probeerde te spelen. Manlief roept dan gelijk," koop een andere! Ze kosten zo wat als niks!"( eigenlijk zegt hij,"geen drol"...) en dat is waar. Voor €19,99 heb je al een andere maar dat wil ik niet! Ik wil dat spullen lang meegaan! 
De laptop van mijn vader vertoont ook een mankement... De A doet het niet meer. Eerst deden meer letters het niet maar nadat ik met de stofzuiger en kwastje in de weer geweest was tussen de toetsen ging het weer ( zelf ben ik niet zo'n viespeuk maar zoonlief had hem ook gebruikt). Ik loop al heel lang met de gedachte om ze mee te nemen naar een repair cafe. Er is er eentje in de woonplaats van dochterlief. Zijn jullie wel eens met een apparaat er heen geweest?

Ondanks het feit dat ik zo goedgelovig ben vraag ik me regelmatig af of iedereen echt wel zo zijn best doet om milieuvriendelijke duurzame producten te maken als ze beweren. Ik kan me nog herinneren dat ik naar een t.v.  programma zat te kijken. Ik geloof dat het Wondere Wereld was begin jaren '80 waarin allerlei uitvindingen getoond werden. 1 man had een apparaat uitgevonden waarin je koeienpoep in deed en aan de andere kant kwamen er korrels uit die gebruikt konden worden i.p.v. asvalt voor de wegenbouw en zuiver water. Die man ving een glaasje op en dronk het zo leeg! Het is me zo goed bijgebleven omdat manlief toen boer was en er zo tekeer werd gegaan over het mestoverschot en zure regen. Het leek me de perfecte oplossing! ........nooit meer iets over gehoord of gezien. Manlief dacht ooit iets in" De Boerderij" gelezen te hebben dat het patent opgekocht was  ( en waarschijnlijk ergens in een kluis ligt).Ik heb nog gegoogled of ik er wat over kon vinden maar nee .
Mijn vader had het altijd over een man die een auto uitgevonden had die op water liep en spoorloos verdween. Nou weet ik niet of ik dat verhaal met een korreltje zout moet nemen maar het geeft me wel te denken. Er staat heel veel op het spel als je olie sjeik bent of multinational. Ze doen wel alsof ze innovatief  bezig zijn om maar een mode woord te gebruiken maar ik zet daar mijn vraagtekens bij. Misschien komen al die uitvindingen uit de kluis zodra de laatste druppel olie uit de grond gepompt is... Ik weet het niet, de tijd zal het leren.
Ik weet zeker dat het anders kan. In 2005 geloof ik ( ik zou het bonnetje even op moeten zoeken om het zeker te weten) heb ik me laten verleiden om een horloge van E.sprit te kopen. Normaal ben ik niet zo " van de merken" maar bij deze was het liefde op het eerste gezicht. Ik had helemaal geen horloge nodig en heb drie maanden de verleiding kunnen weerstaan maar toen hield ik het niet meer uit en heb ik hem gekocht. Na een jaar dacht ik," zo zal het batterijtje wel  vervangen moeten worden" maar er gebeurde niets. O ja, toen ik het horloge kocht zei de meneer in de winkel dat ik bij vertoon van de aankoop bon levenslang gratis batterijen kon krijgen ervoor. Twee jaar gingen voorbij en hij deed het nog steeds, drie jaar .....vier jaar.....en toen....stopte hij. Ik ging naar een juwelier ( de winkel waar ik hem gekocht had was inmiddels weg) in de verwachting dat het batterijtje leeg was maar de meneer die hem testte zei tot mijn verbazing," De batterij is vol!" Het horloge kreeg een schoonmaakbeurt en deed het weer een jaar later stopte hij weer. Toen ik zei dat de batterij er al vijf jaar inzat geloofde die meneer me niet, ik had me vast vergist en was ik vergeten dat ik hem had laten vervangen zei hij.Toen hij hem open maakte zag hij dat ik de waarheid sprak. Ze krassen namelijk de datum in de binnenkant van de achterkant. Het horloge moest weer schoongemaakt worden en omdat het nog maar zo kort geleden was werd het gratis gedaan. In 2013 stopte hij weer... Deze keer was het wel het batterijtje. Toen ik vroeg aan de mevrouw of deze weer zo lang zou meegaan zei ze," ik denk het niet, je moet niet vergeten dat het uurwerk slijt en dan meer stroom gaat verbruiken". Het leek wel of ze zich alvast aan het indekken was
Ik weet niet of het aan het uurwerk lag of aan de kwaliteit van de batterij. Ik heb ooit een mail gestuurd naar E.sprit om het te vragen maar ik heb nooit antwoord gehad.

Het kan dus wel! Maar willen ze het?

Afbeelding gegoogled
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten