vrijdag 14 februari 2014

Op de versiertoer

Vandaag kwam mijn M.arktsplaats rugtas aan! :-) hij was van een mooie kwaliteit en zag er voor 95 % als nieuw uit. Die 5% die er niet nieuw uitzag kwam door het bovenste klepje maar dat had ik op de foto al gezien.


Ik heb er maar €16,75 voor betaald inclusief verzendkosten dus ik vond het een koopje.
Op de foto ziet de verkleuring er erger uit dan in het echt. Ik had bedacht dat als ik het niet goed kreeg ik altijd nog dat klepje kon versieren.
Ik heb natuurlijk gegoogled om te kijken wat ik er het beste aan kon doen en de adviezen varieerden van houden boven stoom en op borstelen met zachte borstel 

Ik weet dat dit geen zachte borstel is maar daar heb ik het ook mee geprobeerd ;-)

Tot voorzichtig insmeren met azijn en op laten drogen. Toen ik hem boven het stoom hield kreeg ik in de gaten dat het om lijmresten ging van b.v. een etiket.
Toen heb ik geprobeerd het met wasbenzine te verwijderen maar dat ging niet , en toen met alcohol wat ook niet werkte 


Ik heb een zwarte sok gebruikt omdat ik merkte dat witte pluizen van een stofdoek het erger maakte.

Toen ben ik weer gaan googlen op lijmresten op suède verwijderen en las de tip om het er af te gummen maar dat werkte ook niet. De tas had op zolder gelegen dus ik ben bang dat ze te oud waren om weg te krijgen.
Het leek er zelfs erger op te worden en omdat ik bang werd dat ik van een klein probleem een groot probleem ging maken heb ik het maar met azijn ingespoten en nog even boven stoom gehouden en heb ik het opgegeven.
Ik kan nu zonder schuldgevoel er iets "moois" ( smaken verschillen ;-)) op maken.

Ik was sowieso van plan om er een kralen randje langs te maken. Dan kon ik ondertussen broeden op een ideetje voor de klep zelf.
Ik wilde kralen gebruiken die ik al had ( lees: ik had geen zin om 3 km naar het volgende dorp door de regen te gaan terwijl de kans bestond dat ze toch niet hadden wat ik zocht)
Ik begon met het idee om deze te gebruiken


Maar het was best een eind en ik wilde hem voor 2015 ( lees maandag) afhebben. Ik had nog lange zwarte kraaltjes maar was bang dat ik te kort zou hebben... Toen schoot me wat te binnen...
Ik had nog een likeur stelletje staan en in het karafje zaten nog kralen! Lange zwarte! 


Die zitten er al 30 jaar in. Ze zaten er al in toen ik het van mijn moeder kreeg en nu komen ze dan e-i-n-d-e-l-i-j-k van pas!

Ik heb eerst een ketting geregen op nylondraad


En toen ik de juiste lengte had heb ik er een knoopje op gelegd zodat de kralen er niet af konden rollen.Ik doe altijd een los knoopje op het eind want er bestaat altijd nog kans dat je er aan het eind er nog wat bij moet doen of af moet halen.

Daarna heb ik met een ieniemini quiltnaald

  
en dun nylon garen het snoertje kralen op de tas genaaid.

Ik steek het naaldje door een kraaltje met een wat groter gat

En daarna steek ik het naaldje onder het stiksel van de tas door. Zo hoef ik niet de naald door het leer te steken

Om de zoveel mm bevestig ik het strengetje kralen aan het stiksel.

Hier zit alles vast


Wordt vervolgd.
Maak je maar geen zorgen over die lijmresten, dat komt helemaal goed! ..........hoop ik

Geen opmerkingen:

Een reactie posten