maandag 10 februari 2014

Sporten en sport bh's

Bewegen moet! Het hoeft niet heel fanatiek,  er is zelfs onderzocht dat fanatieke sporters misschien langer heel fit zijn maar heel oud worden ze ( meestal) niet.
Matig bewegen schijnt het beste te zijn volgens dat onderzoek.
Ik ben helemaal niet sportief maar doe het toch ( een beetje) Ik was dolblij toen ik van school af kwam en geen gym meer had. Ik kreeg letterlijk buikpijn als we " toestellen" hadden. Salto's over een kast! Hoe krijgen ze het verzonnen? Je zou je nek breken! Tijdens handbal of basketbal kon ik me gedeist houden en doen alsof. 
Gymnastiek lessen hier waren wel iets beter dan in Engeland op school ( op die toestellen na) Daar moest je zomer en winter buiten gymmen. Om de week hadden we in de winter " cross country"  dan moest je kilometers, meestal in de regen, door weien rennen, tot je enkels in de blubber en daarna door een bos de heuvel op en terug. De top van die heuvel heb ik 1 keer bereikt. De keren daarna rende ik tot ik zag dat de anderen terug kwamen en draaide dan weer om. Ik was in ieder geval niet zo erg als die meiden die tot het bos renden en daarna een sigaretje rookten en wachtte tot de rest terug kwam. De gymlerares, die niet meeging, kon ze niet zien met de verrekijker als ze in het bos stonden. Er was ook een buitenzwembad, volgens mij onverwarmd, waar we in oktober nog in moesten zwemmen.
Een keer mochten we naar binnen. Het vroor en we werden nogal blauw in onze korte rokjes en korte mouwtjes.
Het was een opluchting om te horen dat we in Nederland alleen maar in de zomer buiten hoefde te gymen en dan alleen nog als het mooi weer was! 
Toen ik 20 was vond ik mezelf wat stijf worden en ben ik aan yoga begonnen. Dat was echt iets dat bij mij pastte, lekker rustig, geen gevaarlijke dingen, gaan tot zover je kunt en niet forceren. Je wordt/ blijft er soepel van en komt er ontspannen vandaan. Heerlijk. Veel vrouwen zeggen, " ik krijg genoeg beweging tijdens het huishouden" maar dat is niet waar ( vind ik ;-)) Je rekt en strekt wel wat maar gaat niet tot je grens ( tenzij de waslijn net iets te hoog hangt). Bij welke huishoudelijke taak neem je nou deze houding aan?


Yoga is goed voor de soepelheid maar cardiovasculair wordt je er niet fitter van. Tenzij je aan poweryoga of vinyasayoga doet of een heleboel zonnegroeten achter elkaar gaat je hartslag niet echt veel omhoog.
Toen ik begin twintig was besloot ik te gaan joggen. Ik had een conditie van 0,0 en liep te puffen en te snakken na adem na 100 meter gerend te hebben. Toch zette ik braaf door en na 1 maand kon de spuidijk op en neer rennen zonder te stoppen! Dat was ongeveer 1,5km. Aan de ene kant had je daar bomen en aan de andere kant een dijk dus niemand kon me daar zien aanmodderen. Als er iemand aankwam deed ik net of ik liep te wandelen. Helaas kreeg ik rond de tijd dat ik niet meer dacht dat ik dood zou gaan van de inspanning zere enkels en knieen en ben ik gestopt :-/
Toen mijn yogajuf van de trap af viel en haar knie verbrijzelde moest ik op zoek naar een andere juf. Degene die ik toen kreeg gaf les op een andere dag wat me de kans gaf om op mijn oude yogadag naar aerobics te gaan. Daar had ik al langer zin in maar je kunt niet op twee plaatsen tegelijk zijn. Nu kon ik daar  dus wel heen, letterlijk een geluk bij een ongeluk ( voor mij dan....)
Aerobics vind ik ook erg leuk (als ik het achter de rug heb). Ik ga er met tegenzin heen maar ben achteraf altijd blij dat ik geweest ben. Toen ik naar aerobics ging heb ik een sport BH gekocht ( hè hè, eindelijk! ;-)) hij kostte f.12,50 en kwam bij de H.EMA vandaan. Ik weet niet meer of hij toen goed werkte maar zo'n 15 jaar later laat de steun wat te wensen over. Zou ik een nieuwe kopen? Hij was niet uitgelubberd of zo maar wel meer anthraciet ipv zwart zoals eerst.
Hij lijkt een klein beetje op deze

  
Maar dan een paar cupmaten kleiner ;-) en niet zo zwart..
Sport BH's zijn best prijzig en voor 1 uurtje per week vind ik het zonde om daar veel geld aan uit te geven ook al doe je er jaren mee. Toen kreeg ik een idee! Ik draag nu 2 bh's over elkaar! Een gewone en mijn sport bh eroverheen. Ik doe ze alle twee op de strakste stand en ik moet zeggen dat het een stuk scheelt! 
Kijk, deze dame doet het ook! 

Alleen is die witte een beetje te klein en te kort ;-)

Ik moet er wel bij zeggen dat het niet mooi staat als je zoiets er overheen draagt.


Maar onder mijn XXL heren T-shirt zie je er niks van.

Wat die zere knieen en enkels betreft... Toen ik op aerobics ging kreeg ik er ook weer last van. Ik droeg toen dezelfde schoenen als in 1984 toen ik ging joggen. Ik vroeg me toen af of het niet aan mijn schoenen lag! Ik heb toen een paar gekocht met meer demping en van lieverlee werden de klachten minder.
Na een jaar of twaalf kreeg ik er weer last van, ik dacht dat het toch door de ouderdom kwam. Ik was inmiddels de vijftig gepasseerd... Op een helder moment dacht ik," misschien zijn mijn schoenen versleten!" En heb toen weer nieuwe gekocht wat ik eigenlijk zonde vond want aan die andere zag je nog niets! Ze werden alleen maar in de gymzaal gedragen 1 uur per week.
Nadat ik nieuwe gekocht had gingen mijn klachten over. Het was dus niet de ouderdom zoals ik eerst dacht ( niet mijn ouderdom in ieder geval ;-))
Ik koop geen dure sportschoenen. Ik kijk wel of ze geschikt zijn voor de sport die ik beoefen en neem dan de goedkoopste die goed zitten.

Dit is een van mijn oude


Die heb ik nog bewaard " voor het geval dat"

En dit zijn mijn nieuwe


Ik was niet zo gecharmeerd van dat roze. Het vloekte bij mijn XXL rode T-shirt maar ze waren de goedkoopste die lekker zaten en het is toch geen modeshow? Ik doe het voor mijn hart :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten