woensdag 26 februari 2014

Zelf brood bakken

Ik kan geen brood bakken. Die keren dat ik het geprobeerd heb zijn mislukt. Ik had ooit een pak mix voor broodjes gekocht en toen kwamen er kanonskogels uit de oven i.p.v. zachte bolletjes.
Af en toe probeer ik het. Marieke Henselmans zegt dat zelf brood bakken goedkoop en lekker is en dat je er geen speciale pakken voor hoeft te kopen.Maar ik kan het niet eens met pak!
Ik heb ook nog zuurdesembrood geprobeerd te maken maar wat ik ook deed, het leek nooit op brood.

Jaren geleden kocht de achterbuurvrouw een broodbak machine. Manlief wilde er toen ook een...ik heb geprobeerd het uit zijn hoofd te praten.. groot apparaat/ rage/ ongebruikt in de kast bla bla bla je kent het wel maar dan begon hij over zijn slechte jeugd en dat ik wel van alles koop wat ik wil terwijl als hij een keer wat wil.....
Voor Sinterklaas kwam er toen dus een broodbakmachine in huis. Ik kocht kant en klare mix bij de A.H. Je had kaas smaak en smaak met gedroogde tomaat en dat lukte goed en was best lekker maar als ik probeerde om wat gezonders te maken ( en nu niet allemaal reageren met " brood is niet gezond" ;-)) werd het niks. Het was zwaar en werd niet hoog. Nou hoorde ik later dat je niet alleen volkorenmeel mag gebruiken maar het moet mengen met gewone bloem.
De broden die ik daarna bakte rezen wel maar zakte aan het eind weer in wat jammer was. Zelfs als ik de deksel dichtplakte met schilderstape ( tegen evt. tocht) rezen ze niet.

Dinsdag zag ik dat ik niet genoeg brood zou hebben om de donderdag te halen ( dan heeft onze bakker een aanbieding waar we altijd gebruik van maken). Toen dacht ik," ik ga het weer eens proberen!" Ik had een pak euroshopper meergranen mix staan en dacht, " kom, niet te moeilijk doen, de ingredienten erin gooien en aanzetten". Zo gedacht, zo gedaan....


Nee, dit is mijn brood niet helaas, met dit ingezakt exemplaar zou ik heel tevreden geweest zijn! Het is bijna 2x zo hoog als ik meestal voor elkaar krijg.

Tijdens het bakken van mijn brood rook ik geen versgebakken broodlucht maar een lucht die meer leek op een mengsel van braaksel en parmezaanse kaas. Een lucht waar je geen huis mee zou kunnen verkopen... Ik heb mezelf deze keer echt overtroffen!


Hier het resultaat... De deeghaak steekt er nog bovenuit! 

Hij kwam gelukkig wel goed uit de vorm. Ik dacht even dat ik het bakblik weg zou kunnen gooien!


Zou het kunnen dat het komt doordat ik de mix een nachtje in de vriezer gedaan heb en de gist het dan niet meer doet? (of wat er ook in mag zitten) dat doe ik om te voorkomen dat er beestjes in komen.

Uiteindelijk is het brood hier beland


Zelfs het konijn moest er niets van weten.....

4 opmerkingen:

  1. Twee zulke broden waren de reden dat mijn BBM naar de electronicahemel mocht verhuizen ;)
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. en toch zijn er mensen die hem met succes gebruiken. Er zijn zelfs forums ( of is het fora?) over.
      Bak je ook geen brood op de gewone manier?

      Verwijderen
  2. Inderdaad lijkt het erop dat je gist het niet meer deed. Broodmix en gedroogde gist gaan niet eeuwig mee en vorst doetgeen goed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zal eens vragen of mijn achterbuurvrouw een brood in die van mij wil bakken. Zij kan het namelijk wel

      Verwijderen