zaterdag 26 oktober 2013

Foundation- of Paperpiece instructies

Onlangs heb ik beloofd dat ik stap voor stap zou laten zien hoe paperpiecen of foundationpiecing in zijn werk gaat . In het Nederlands heet het " werken op een ondergrondje" . Het is een patchwork techniek die je in staat stelt om nauwkeurig verschillende stukjes stof aan elkaar te naaien en er op die manier allerlei leuke afbeeldingen of patroontjes van te maken. Ik werkte eigenlijk altijd op die manier (toen ik nog wat deed op dat gebied). Als ik iets op de gewone manier maakte kwam het op een of andere manier nooit goed uit en paste de delen niet goed in elkaar. Op een ondergrondje wel.
Ik deed altijd alles met de hand maar je kunt het ook op de naaimachine doen.

Als ondergrond gebruik ik L11 vlieseline. Daar zit geen lijm op. Je kunt het in patchwork winkels kopen en ook online en miischien ook nog in goed gesorteerde stoffenwinkels. Een alternatief is luier inleggers...ja je leest het goed.


Ik weet niet of ze nog steeds verkocht worden. Dit is natuurlijk een hele oude doos.

Hieronder een paar voorbeelden van wat je er mee kunt doen

Hier lig ik elke avond onder op de bank. Ik geloof dat hij uit 140 blokken bestaat.


Of deze. Dit is een miniquiltje voor aan de muur. Je hebt er erg weinig stof voor nodig ( lekker voordelig ;-))


Dit was een pakket met een opstrijkbare papieren ondergrond die later verwijderd moest worden...eens maar nooit meer!


Ik wil wat voor mijn kersverse kleindochter gaan maken met haar naam. In het verleden heb ik als kraamcadeau deze gemaakt
Die blokken kwamen ook op het geboorte kaartje voor

 
En deze. De bootjes zijn ook met deze techniek gemaakt


 En deze. De katten idem dito


Ik raad iedereen af om zoiets te maken voor een kindje dat Antoinette, Gwendolyn of Alexander heet tenzij ze een hele grote babykamer hebben ;-)

Voor mijn kleindochter Tessa ( lekker korte naam ;-)) had ik bedacht om vlaggetjes met de letters te maken. Ik wilde er ook Woezel en Pip in verwerken. Eerst had ik nog het plan om woezel en pip zelf te freubelen maar uiteindelijk heb ik Woezel en Pip applicaties gekocht online bij Marjoke- borduur- shop ( geen aandelen en ook geen familie, ik ken haar niet eens!)


Met vlaggetjes kun je meer kanten op was de achterliggende gedachte. Ze hoeven niet perse aan een muur gehangen te worden maar kunnen ook voor een raam gehangen worden of voor een kast gedrapeerd worden

Ik heb zelf een computerprogramma gekocht met allerlei patronen die je op verschillende maten kunt afdrukken maar je kunt ook online gratis van alles vinden
Hier sites met gratis alfabetten
en http://www.quiltviews.com/free-pieced-alphabet-patterns-a-z bij deze staan er geen volgorde nummers dus niet geschikt voor beginners
Hier de eerste letter


Alleen ga ik gelijk al ingewikkeld doen want ik wilde niet dat de bovenkant van de T gelijk aan de rand van het blok grensde dus ik heb er aan de onderkant 1 cm afgehaald en die er aan de bovenkant bijgetekend

Hier de "e" 

Die is een stuk ingewikkelder

Hier de "s"

Die is nog ingewikkelder want die bestaat uit nog meer delen
Van de "a" heb ik geen foto maar ik wilde jullie niet vervelen;-)

De volgende stap is om de vlieseline of luierinleggers op het papier te spelden en met behulp van een potlood en lineaal het patroon over te trekken 


Omdat ik zag dat de onderdelen min of meer dezelfde breedte hadden heb ik van te voren repen stof gesneden. Ik hoefde maar twee kleuren te gebruiken dus dat scheelt. Anders had  ik gewoon stuk voor stuk stukjes stof geknipt 


En daarna gestreken. Daarna heb ik de vlieseline stukje uitgeknipt en om verwarring te voorkomen aan de juiste uitgeprinte letters gespeld.


Ik vond het moeilijk om de stofjes te kiezen. Zelf ben ik erg van de romantische bloemetjes maar dochterlief niet. Ik heb nog gekeken tussen de restjes stof van kleding  die ik voor haar gemaakt heb toen ze nog te jong was om te protesteren maar kon niets geschikts vinden. Het moest bovendien nog een beetje te combineren zijn met het Woezel en Pip schilderij dat ik op verzoek van dochterlief gemaakt heb.

Stap 1
Leg een stukje stof of de ACHTERKANT! van vakje 1 van het ondergrondje en speld het vast. Je ziet de lijntjes en cijfers door het ondergrondje heen
Ik heb een foutje gemaakt kijk goed uit dat je je letters en/of afbeeldingen niet in spiegelbeeld maak! Ik ben net aan de "e" begonnen en maakte hem bijna in spiegelbeeld! :-o


Stap 2
Leg het stofje dat uiteindelijk vakje 2 moet bedekken bovenop het lapje van vakje 1 zo dat alleen de naadtoeslag wat uitsteekt over het lijntje. Goede kanten op elkaar! Klinkt ingewikkeld maar kijk maar goed naar de foto's

 
Speld de 2 lapjes vast op de getekende lijn
Hier de achterkant ( eigenlijk de voorkant van het ondergrondje maar de achterkant van je werkje)


Naai op de lijn waar de spelden in zitten. Zo zet je eerste twee lapjes vast



Daarna draai je je werkje weer om en strijk met je nagel het lapje opzij ( met een strijkijzer kan ook)


Stap 3
Nu is het tijd om het lapje van vakje 3 te bedekken
Leg het lapje met de goede kant bovenop lapje 1 ( het gele) met alleen het naadje over de streep en speld het vast


Aan de achterkant van je werkje kun je kijken of je het goed gedaan heb


Daarna naai je op het lijntje met de spelden


Keer je werkje en strijk het lapje met je nagel opzij ( begin je het een beetje te snappen?)


Stap 4
Nu is het tijd voor het 4e lapje bovenaan. Leg het overdwars met de goedekant naar beneden met alleen het naadje over het streepje en speld het vast


Draai het om om te kijken of de spelden op het lijntje zitten en naai het vast



Als het vast genaaid is draai je het om en strijk je met je nagel het lapje terug en glad


Daarna doe je hetzelfde met het lapje van vakje 5



En ook aan de zijkanten. Die stukjes stonden los op het patroon op het papier. Eigenlijk had ik net zo goed 2 reepjes stof zonder ondergrond er aanvast kunnen naaien maar ik doe het maar helemaal volgens de regels


Spelden, naaien en gladstrijken. Die twee spelden op de hoekjes zitten er zodat alle hoeken aansluiten. Het is geen ingewikkelde techniek maar alles moet nauwkeurig gebeuren. Precisie is alles!



Zo, de T is klaar. Het ziet er nog niet zo mooie uit maar het moet nog gestreken en bijgesneden worden. Ik denk dat ik aan de onderkant nog puntjes ga maken om er echte vlaggetjes van te maken maar ik zit er nog op te broeden.
Dit wordt nog vervolgd maar dit is de basis en als je dit kunt kun je in principe alle patroontjes maken. Pas alleen op met driehoeken, die zijn lastig, vooral als het ongelijke driehoeken zijn. Dan kun je beter ruim stof nemen en later bijknippen dan dat achteraf blijkt dat je 1 mm tekort komt!. Ruitjes en streepjes zijn ook lastig om mee te werken. Heb je teveel naad dan kun je na elke stap even met een schaartje er wat af knippen. Dat is beter dan dat achteraf blijkt dat het ene kleurtje stof door het andere heen schijnt.  Daar wordt een mens niet vrolijk van.
Op het internet zijn er een heleboel gratis patroontjes te vinden. Als je googled naar free paperpiece pattern of free foundationpiece pattern kom je van alles tegen. Je kunt het beste katoen gebruiken maar hoef niet perse naar een quiltwinkel. Goede stukken van oude kleding kan ook. Let er wel op dat het een beetje gelijksoortig is dus niet heel dun samen met heel dik. Mengstoffen  zou ook nog wel kunnen, dat heb ik in het begin ook wel eens gedaan. Het " hoort" niet maar kan wel ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten