vrijdag 18 oktober 2013

Verpakking's ergernis

Zoals mensen die regelmatig mijn blog lezen zullen weten heb ik een hekel aan verspilling. Of het nou eten of grondstoffen is maakt niet uit....je gebruikt niet meer dan nodig is. Daarom was ik onlangs verbaasd dat ik een vreemd potje zag staan in de douchecel. Het zag er uit alsof er haargel van zoonlief in zat maar het omhulsel zag er heel anders uit!
Zoonlief smeert dit in zijn haar


 Het rechterpotje stond in de douchecel, later vond ik het linker deel. Eigenlijk had ik om de spanning op te bouwen eerst een foto van het rechterdeel en daarna van het linkerdeel moeten maken maar de foto's zijn "oud" helaas pindakaas


Tot mijn grote verbazing zat het ene potje in het andere! Wie heeft dat nou weer verzonnen? En waarom?
Waar ik me nog meer druk om maak zijn de verpakkingen van vitaminen preparaten. Ik slik een paar preparaten... Vitamine D en vegetarische omega 3 en vitamine B 12 , als ik ze niet vergeet ;-)
Onlangs heb ik een nieuw potje vitamine D open gemaakt en moest zoeken om de pillen te vinden!


Waarom zo'n groot potje voor 90 tabletten!!!??
Hier gefotografeerd vanaf de zijkant


Als je goed kiijkt zie je dat de tabletten nog niet eens tot het blauwe streepje komen! Let op, ik heb er nog geen een uitgehaald hè! Wie verzint zoiets? Zijn ze bang dat de potjes anders zo klein worden dat je ze niet ziet staan in de schappen? Een andere reden kan ik niet verzinnen. Het is niet alleen verspilling van grondstoffen maar wat te denken over de extra vrachtwagens die moeten rijden om van die grote potten te vervoeren en de extra diesel die daardoor verspild wordt! Ik ben al jaren van plan om die bedrijven te e-mailen om te vragen of ze geen einde kunnen maken aan die waanzin....Misschien moet ik daar maar toch eens werk van maken...het is een gemiste kans voor die fabrikanten, als ze kleinere potjes gebruiken kunnen ze er nog opzetten dat de verpakking niet onnodig belastend is voor het milieu!

6 opmerkingen:

  1. oke ,ik ben dus niet de enige die zich hier aan ergert, ik heb al vaker verpakkingen gezien die belachelijk zijn,maar inderdaad bij vitamines en voedingssupplementen is het extreem, en niet bij een bepaald merk ,maar bij meerdere merken heb ik al ervaren en ik ga zo meteen even uitzoeken waar mijn laatste aankoop vandaan komt en een mailtje sturen over dit probleem,nu maar hopen dat meer mensen dit gaan oppikken,want bij een klacht komt er natuurlijk niet echt een reactie. Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  2. bedankt voor je inspiratie ,want ik heb net gelijk een mailtje gestuurd aan de Etos daar koop ik namelijk altijd mijn vitamines, nu maar hopen dat meer mensen dit gaan oppikken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ga er dan ook maar eens werk van maken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb inmiddels mails gestuurd naar de HEMA Kruitvat, Etos en Minami nutrition. Dat ik daarmee zo lang gewacht heb. Het was zo gebeurd! :-)

      Verwijderen
    2. inmiddels een reactie gekregen van de Etos dat ze mijn mailtje naar de betreffende afdeling gestuurd hebben dat betekend natuurlijk niet dat ze er iets mee doen,maar ga het toch vaker doen en als meer mensen dat doen ,wie weet heeft het dan toch positieve gevolgen.Ans

      Verwijderen
    3. ik heb ook reactie gehad van de etos. Van de rest nog niet maar dat kon langer duren kreeg ik te horen in een automatische mail

      Verwijderen