donderdag 3 oktober 2013

Ruiter reparatie

Dit jaar hebben we weer eens bruinebonen gepoot/gezaaid/gelegd in onze groente tuin ( hoe noem je het eigenlijk als de zaden zo groot zijn?) en het was tijd om te oogsten. Ik weet niet hoe de rest van Nederland het doet maar het is hier gebruikelijk om de planten op een ruiter af te laten sterven. Onze ruiter was kapot maar toen ik online ging om ergens een nieuwe te bestellen kreeg ik alleen een paar miljoen hits over mensen die op paarden zaten.
Heel af en toe zat er een afbeelding tegen van hetgeen dat ik zocht maar nergens een adres waar je ze nog kon kopen


Die van ons had dus een gebroken poot..


Er zaten ook nog eens echte authentieke houtworm gaatjes in, dus niet met een priem er een paar nepgaatjes in maken zoals in het haltafeltje van dochterlief

Manlief had bedacht om hem te " spalken" zodat we hem toch nog konden gebruiken. Hij had ergens een latje opgetrommeld dat hij er tegenaan kon schroeven


Hier is de breuk goed te zien. Foto's van de operatie zelf heb ik niet omdat ik de gebroken delen tegen elkaar moest houden terwijl hij het latje er aan schroefde ( en hij wordt er toch al een beetje niet goed van dat hem steeds met een camera achtervolg ;-))


Hier zie je dat het latje er aan zit.

Toen hij de 3 latten aan elkaar wilde bevestigen liepen we tegen het volgende probleem aan....het ijzerdraad was te roestig en brak


Gelukkig hing er aan een spijker in het schuurtje al jaaaaren een vervangend stuk te wachten tot we het een keer ergens voor nodig hadden


Zo kon manlief toch de drie delen aan elkaar bevestigen




Daarna is manlief met de delen naar onze groente tuin vertrokken om alles in elkaar te zetten.
Toen ik er later ook heen ging om het eind resultaat op de foto te zetten bleken er ineens heel veel meer delen aan die ruiter te zitten


Ik kan door de bonen dus niet laten zien precies hoe of wat maar onderin zitten er wat horizontale stokken/ latten. Daar waren die metalen beugels zeker voor. 
En dan te bedenken dat ik niet eens zo dol ben op bruinebonen maar je kunt ze heel lang bewaren, altijd handig voor als er een hongerwinter komt.

Nu ik regelmatig wat zwerfplastic opraap zijn mijn ogen vooral op de bermen gericht. Behalve lege energiedrank en bronwater flesjes levert dat ook wel eens nuttige dingen op. Afgelopen zomer vond ik eerst al dat paar slippers dat als gegoten zat en vorige week die turkse muts en afgelopen dagen heb ik dit opgeraapt


Vier uien en twee suikerbieten. Ja, ik weet wel dat er maar een suikerbiet ligt maar de konijnen hebben de andere al opgegeten. Er lagen op de rotonde nog twee uien maar die waren overreden en aangezien de nood hier niet zo hoog is heb ik ze laten liggen. In de oorlog zouden ze ze van de straat geschraapt hebben en er soep van gekookt hebben.
Ik voelde me net als in dat sprookje waar ze het broodkruimel spoor volgde alleen volgde ik een uien spoor. Waar een mens al niet blij van kan worden :-)

1 opmerking: