dinsdag 1 oktober 2013

Koper reinigen met tomatenketchup

Afgelopen zondag kreeg ik bijna last van poetskriebels. Normaal gesproken ben ik daar heel blij mee want het gebeurt niet zo vaak en als het gebeurt geef ik me helemaal over en doe op gelukzalige wijze het ene klusje na het andere maar op zondag?.......dat ging me te ver.
Ik voelde ze opkomen toen ik een pot thee wilde zetten en me ergerde aan het feit dat mijn koperen theeschepje niet blonk! " nou en?" Zeg je misschien," lekker belangrijk" en meestal denk ik er net zo over maar ik heb ( niet zo vaak) momenten dat ik het wel belangrijk vind. Ik greep bijna naar de staalfix om hem op te poetsen want daar poets ik altijd mijn koper mee Maar dan doe ik meestal wat op een sponsje en ik ken mezelf, dan vind ik het zonde om alleen het lepeltje ermee op te poetsen en voor je het weet ben ik bezig aan de gootsteen en de kranen en het roestvrijstalen " prut" bakje in de gootsteen en niet te vergeten al het koper in huis en voor je het weet is de dag om!
Toen bedacht ik een andere optie, je kunt namelijk ook koper poetsen met tomaten ketchup. Ik heb het wel eens eerder geprobeerd, meer uit nieuwsgiergheid dan een serieuze poging.
Men neme een dof koperen voorwerp


en een fles goedkope tomatenketchup.
Daarna smeert men het voorwerp in met de tomatenketchup. Ik heb mijn vingers gebruikt.
Even wachten en dan af spoelen met water en afdrogen


Het werkt iets minder goed op vlekken op het koper dan de staalfix en blinkt iets minder maar voor " noodgevallen" als er zoiets bestaat bij het koper poetsen voldoet het.

Met de het weerstaan van de poetskriebels is het goed afgelopen. Het is net als met lekkere trek, je kunt het beste afleiding zoeken. Toen mijn lepel weer glom ben ik aan dat herfststukje begonnen waar ik twee dagen geleden over schreef en toen verdwenen ze.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten