woensdag 16 oktober 2013

Katten Praat

Sinds ik me kan heugen hebben we thuis huisdieren. Het begon met landschildpad Janus ( die naam was een ideetje van mijn opa Jo met als inspiratie het liedje" Janus Janus pak me nog een keer" ) .Ik kan met nog goed herinneren dat hij in bruin papier ingepakt werd met een touwtje erom heen! Ik ben benieuwd wat Marianne Thieme daarover te zeggen zou hebben ;-) Toen een aantal jaren later mijn hamster snel dood ging na het eten van de panty die mijn moeder hem gegeven heeft als nest materiaal en daarna mijn cavia dood ging door of longontsteking of de brandewijn die mijn vader hem toen gegeven heeft om het leed te verlichten, vond mijn moeder het tijd voor een huisdier wat langer mee zou gaan..
Zij dacht dat een kat wel leuk zou zijn. Mij leek een kat erg saai maar wist ik veel..... Toen kwam kat " Trouble" ( we woonden toen nog in Engeland) Helaas gingen we alleen af op het uiterlijk. Ze was zwart en half Perzich en eigenlijk helemaal niet lief maar daar kwamen we later pas achter.....Een jaar of tien later gingen ( bijna) manlief en ik trouwen en waren we een huis aan het verbouwen en liep er een hele lieve en vriendelijke kat in onze tuin. We hadden geen idee van wie ze was maar het was een gezellige theemuts. " Zo'n kat zou ik later wel willen hebben !" zei ik tegen ( bijna) manlief. Elke keer als we bij het huis gingen kijken was ze er. Ik heb nog rond gevraagd maar niemand wist van wie ze was. Uiteindelijk heb ik een tartaartje voor haar gekocht en " the rest is history" zoals ze in Engeland zeggen.
Hier loopt ze in de tuin


Toen we zeker wisten dat ze van niemand was hebben we in kattenbak in huis neergezet en gingen we haar elke dag eten geven en aaien en zo woonde Dikkie Dik zoals we haar noemden eerder in ons huis dan wij! Ik weet wel, het is geen rode kater maar ze was dik een een beetje vreemd model en Dikkie Dik is leuk om te zeggen...
Dikkie Dik was een echte schootkat. Ze nam elke kans waar om bij je te komen zitten, zelfs al zat je op je hurken om iets uit een kastje te pakken
Hier zit ik een patroon van een jurkje te bestuderen en Dikkie dik wilde perse op " schoot"


Ze is nooit krols geworden dus de dierenarts dacht dat ze gesteriliseerd was en schatte haar op een jaar of vijf oud. Toen we haar een paar jaar hadden kreeg de kat van de buurvrouw van mijn schoonmoeder kittens en we besloten er een kitten bij te nemen voor als Dikkie dik dood zou gaan zodat we niet zonder hoefden te zitten. Toen kwam dus Jetje erbij en Dikkiedik was daar niet blij mee. Ze liep te grommen en te blazen en ik was bang dat ik een grote fout gemaakt had door er eentje bij te nemen. Een aantal dagen sloeg ze helemaal om...ik was ze allebei kwijt en zocht het huis af. Toen ik ze vond kon ik mijn ogen niet geloven. Jetje lag te " drinken" bij Dikkie Dik! Dat deed ze daarna regelmatig en de tepels van Dikkie dik waren helemaal donkerblauw van de bloeduitstortingen door het zuigen
Hier Jetje en Dikkie Dik samen in een mandje


Dikkie Dik was een kat dat altijd in de buurt van ons huis bleef. Ze ging nooit op pad de polder in zoals andere katten die we later gehad hebben. Des te vreemder is de gebeurtenis wat een aantal jaren later plaats vond....
Op een dag stond ik op en vond Dikkie Dik ineengedoken op de onderste tree van de trap. Bij nadere inspectie stak er een ondertand naar voren. In haar zij had ze een wond... Ik ben met haar naar de dierenarts geweest en luisterde vol ongeloof en woede naar wat hij me vertelde... Iemand had op haar geschoten. De hagel was in de buurt van haar heup erin gegaan en de hagelkorrels en plukken haar zaten bij haar schouder onder haar vel.Door de snelheid is ze naar voren gevlogen en met haar kin op de grond terecht gekomen waardoor een stuk kaak en tand afgebroken is.
Hij heeft de wond zo goed mogelijk schoongemaakt en gehecht.
Zo kreeg ik haar terug. Ik moet wel zeggen dat ze eerst een paar dagen doodziek in haar mandje lag.


Ik heb aangifte gedaan bij de politie. Het was 's nachts gebeurd en zij vertelde mij dat het verboden is om ' s nachts te " jagen". Bovendien heeft de dader een demper gebruikt want 's nachts hoor je wel als er iemand in de bebouwde kom een jachtgeweer afschiet! 
Ik heb jaren lang mijn buren met wantrouwen bekeken. Ik ben er nooit achter gekomen wie het gedaan heeft en dat is misschien maar goed ook. Ik vermoed dat ik anders hem of haar aangevlogen was!
Hier nog een foto van Dikkie Dik en Jetje en een kat die we eigenlijk genomen hadden om muizen te vangen in de landbouwschuur die we hadden maar die me naar huis gevolgd is en ontdekte hoe het kattenluikje werkte


Hier nog een foto


Uiteindelijk was Jetje de eerste die overleden is. Die is maar tien geworden. Dikkie Dik is een jaar of achtien geworden, jammer dat het geen dertig was ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten