donderdag 31 oktober 2013

Wegrottende oogst wegwerken

Laatst liet ik onze " marktkraam" in het schuurtje zien
Hier even een geheugen opfrisser


Je kunt je voorstellen dat we zulke hoeveelheden niet snel kunnen opeten dus vroeg of laat moeten er maatregelen genomen worden. Er zijn al diverse bakjes met tomaten naar buren en dochterlief gegaan maar er bleef nog genoeg over.
Gisteren was het tijd om in actie te komen...Manlief heeft de tomaten die het ernstigst er aan toe waren voor me er uit gehaald


Ik heb de rottende en schimmelige plekken eruit gesneden en in de rest een kruisje ingekerfd om het ontvellen makkelijker te maken en ook gewassen natuurlijk


Daarna heb ik ze even in kokend water gedaan zodat het vel makkelijker loslaat


Ik haal ze er met een vork uit en laat ze even afkoelen waarna ik het vel eraf trek en ze in stukken snij en in de blender doe

Op de onderstaande foto zie je een bord met vellen, een bord met tomaten die nog ontveld moeten worden en tomatenstukken die op het punt staan gepureerd te worden


Na het pureren heb ik de vloeistof in goed afsluitbare bakken gedaan en ingevroren ( sorry, vergeten een foto te maken) Andere keren kookte ik ze eerst maar nu heb ik ze rauw ingevroren.

Ik had ook nog peren van de buurvrouw gekregen. 



Peren zijn heel verraderlijk, eerst zijn ze keihard en als je denkt dat ze eetbaar zijn blijken ze binnenin al rot te zijn!
Hier de buitenkant


En hier de binnenkant


Vorig jaar heb ik me enorm uitgesloofd om peren/ gember chutney te maken volgens een echt recept. Zoals altijd als ik zoiets probeer mislukte het. Ondanks de citroenschil voor de pectine wil het maar niet opstijven ( de eerste sessie was aangebrand toen ik even niet oplette. :-/ ) Uiteindelijk heb ik het in de blender gedaan en kreeg ik een soort applemoes maar dan van peren en gember. Ik heb de twee potten die ik gemaakt had door de yoghurt gedaan en het was best lekker. 
Deze keer wilde ik dus een luiemens versie doen zonder recept. Ik heb de peren gewassen en in stukken gesneden en in de blender gedaan zonder ze eerst te schillen. Ik heb ooit een miljardair bij O prah gezien die dagelijks de schil van drie appels at ( en misschien ook wel de klokhuizen, dat weet ik niet meer) Hij zei dat de meeste voedingswaarde net onder de schil zat. Het vruchtvlees van de appels voerde hij aan zijn huisdieren op. Schillen zijn bovendien goed voor de stoelgang. Ik heb er ook nog gember bolletjes, gembersiroop en wat gemberpoeder en kaneel toegevoegd.


Voor het " blenderen" ( geen idee of dat een werkwoord is)

Na het blenderen


Nadat ik alles in de blender tot puree veranderd had heb ik het in een pannetje even laten koken en toen in potten gegoten en even op de kop gezet.


Daarna heb ik ze van etiketten voorzien ( excuses voor de slechte kwaliteit van de foto)


Vergeet niet de pan uit te likken voor je hem afwast, dan weet je gelijk hoe het smaakt ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten