dinsdag 15 oktober 2013

Het gevecht tegen kou en tocht


Zoals vele van jullie weten en gezien hebben wonen wij in een oud ( en dus tochtig) huis. Aan de voorkant hebben we een " steens" muur zoals dat heet. Dat wil zeggen dat we geen spouwmuur hebben en ook geen mogelijkheid om te isoleren zonder grootscheeps ingrijpen. Het is zelfs zo erg dat als het vroor en onze auto voor het huis stond ,we nooit de ruiten schoon hoefden te krabben aan de kant van het huis omdat ze door de warmte die door de muur en de ramen kwam niet bevroren.
Om de rest van het huis hebben we wel een muur met isolatie erin gezet maar aan de voorkant mocht het niet omdat we op sommige plekken 10cm op gemeentegrond kwamen ze ze weigerden het aan ons te verkopen.
Ondanks dat zijn we altijd aardig in de weer om de het behagelijk te maken. Aan de voorkant is het middelste raam een schuifraam. Jarenlang heb ik er plukken fiberfill tussen gestopt maar vorig jaar kreeg ik een ander idee....Ik had dit spul liggen


Het heet schuimfolie en wordt als verpakkingsmateriaal gebruikt. Je kunt het in reepjes knippen en zo in de kier schuiven/ proppen. In de kleine kiertjes enkel en de grotere dubbel ( of nog meer indien nodig)

 Let niet op het slordige verfwerk


Het werkt heel aardig moet ik zeggen!

Laatst zat ik in folders te kijken en zag ik dit


Die tochtrol ziet er uit alsof hij zo omver geblazen kan worden. Elke keer als je door de deur gaat moet die tochtrol weer op zijn plaats gelegd worden. Daar heb je een dagtaak aan!
Er is ook niet veel voorstellingsvermogen voor nodig om je in te beelden hoeveel haar en pluisjes in die rol met bontlook blijven hangen ( of is dat alleen maar bij mij ?)
Desalniettemin begon er in mijn brein een ideetje te groeien..... Een tochtrol die mee bewoog.....eigenlijk hoefde het niet eens een rol te zijn.... Een tocht flapje zou al genoeg moeten zijn... En zo werd het idee geboren.
Ik ben in mijn lapjes voorraad gaan zoeken... Ergens had ik grijs katoen met dezelfde kleur als de inhoud van mijn stofzuigerzak ( wel zo makkelijk als er pluisjes en haren aan komen te hangen dan zie je ze niet!) maar ik kwam het niet tegen, wel deze..

Deze kleur paste aardig bij de verf die ik in mijn achterkamer heb. Voor diegen van jullie die denken dat ik stiekem wat gekocht heb en net doe alsof ik het al had.. Ik zal straks alten zien waar het van was...


Ik heb eerst mijn deur opgemeten en toen de dikte en kwam op 73cm + 3,5cm + 3,5cm achteraf had ik het beter anders kunnen doen maar dat vertel ik straks wel.
Ik heb een reep stof gesneden

 De stof ligt dubbel

En een reep fiberfill...... Oeps vergeten de fiberfill dubbel te leggen.......

 En nog een stukje fiberfill

En heb ze op de reep stof gespeld


Daarna heb ik de reep dubbel gevouwen met de goede kanten op elkaar


En de stof en fiberfill dubeel gestikt. Wel opletten dat de fiberfill meegestikt wordt en eventueel overgeslagen delen fiberfill alsnog vast stikken

Dat stukje zonder fiberfill was voor de zijkanten van de deur maar geen goed idee.... Jullie kunnen maar beter eerst het hele verhaal lezen voordat jullie zelf aan de slag gaan ;-)

Toen ben ik een uur bezig geweest om te tunnel te keren..... Wat een vreselijk klusje ( om het netjes te zeggen) dat kwam omdat hij vrij smal was 


Hier is hij gekeerd en gestreken en klaar om te bevestigen

Hier het eind resultaat


" Wat is het probleem ?" hoor ik jullie denken. Ik heb de tochtflap om de hoekjes bevestigd met punaises ( onze deuren zijn zo oud dat een gaatje meer of minder niet uitmaakt) maar  de deur paste
aan de onderkant beter dan verwacht en met de stof en punaise klemde hij zelfs. Ik had beter de tochtflap iets breder kunnen maken dan de deur en hem niet om het hoekje moeten bevestigen of het had met lusjes moeten zijn
Hebben jullie mooie nieuwe deuren dan had ik bedacht dat je misschien rondom elastiek zou kunnen bevestigen om hem op zijn plaats te houden ( geen idee of het werkt) en er was laatst iemand die het had over plak klitteband van de action waar je miischien een stukje van zou kunnen gebruiken aan weerzijde of anders met veiligheids speldjes en schilderstape zoals in mijn blogje over " goedkoop hor" ( of zoiets) van eerder dit jaar.

Nu zal ik nog even laten zien waar de stof van was
25 jaar geleden toen dochterlief ( die afgelopen donderdag zelf moeder is geworden) in de kinderwagen lag had ik wat oude verknipte slaapzakken van toen mijn broertje klein was in een hoes gedaan die ik van de stof gemaakt had. Die gebruikte ik als " dekbed".


Dat gebruik ik nu als kussen in een stoel maar  omdat het een en ander wat los begon te raken ligt hij nu andersom in de stoel met een onafgemaakt patchwork blok erop genaaid


Het ziet er wel allemaal aardig uit bij mij maar je moet het niet al te nauwkeurig inspecteren. ;-)

Toen dochterlief  wandelwagen leeftijd bereikte heb ik de stof gebruikt om een oranje pluche wandelwagen zak uit de eind jaren ' 60 te bekleden


Ik heb hem nu bevestigd aan een stoel op de overloop

Ik heb toen geprobeerd die oranje polyester pluche voetenzak blauw te verven  ( wat niet lukte)
Hier de katoenen achterkant


En een stukje oranje pluche wat er nog tussenuit piept


Zo wordt hier alles gebruikt tot het uit elkaar valt.....

2 opmerkingen:

  1. het verpakkingsmateriaal dat jij laat zien heb ik gebruikt om mijn voor en achter deur die nog voorzien zijn van enkelglas te voorzien van isolatie ik heb het tussen een mooie lap stof gedaan en met punaises voor de ramen van de deuren geplaatst en het ziet er netjes uit en werkt prima , ik woon in een huurhuis en wil dus geen geld investeren in dubbelglas in een huis dat niet van mij is, het verpakkingsmateriaal werd op mijn werk weggegooid en de stof kocht ik als goedkope couponnen , verder heb ik van een nog dikker soort verpakkings materiaal dat ook weggegooid werd op het werk een tochtgordijn gemaakt voor een andere deur en daar voor hangt een gordijn dat ik ook gemaakt heb van een goedkope lap stof zodat het er netjes uitziet ,allemaal goedkope oplossingen om mijn huis beter te isoleren en dus minder energie te verbruiken , bovendien kan ik deze spullen bij een eventuele verhuizing gewoon meenemen en opnieuw gebruiken .

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goede ideeen! Je brengt me bijna op een idee. Ik ga er nog even op broeden ;-)

    BeantwoordenVerwijderen