dinsdag 28 januari 2014

Andere vitrage

Jaren lang hadden wij van die halve gordijntjes in de slaapkamer. Toen keek het raam uit op onze tuin maar sinds we van dat stukje tuin een parkeerterrein gemaakt hebben moesten we aan de echte vitrage wilden we niet dat alle toeristen en buren zo bij ons de slaapkamer in konden kijken.
Ik ben een jaar of 3 geleden langs de X.enos geweest en heb 1 lussengordijn gekocht met een trendy flock print erop. A hoewel trendy?...ik heb volgens mij die prints gezien in van die cowboyfilms uit de jaren '50 en films die zich afspelen in het victoriaanse tijdperk maar " alles draait in cirkels " zoals mijn vader altijd zei.
Zuinig aangelegd als ik (soms) ben had ik bedacht dat ik hem door de helft kon doen en zo 2 voor de prijs van 1 zou hebben. Dat viel nog niet mee want de lengte was wel erg aan de krappe kant en ik heb toen nog lint moeten komen om alsnog een tunneltje er aan te maken voor het roedje.
Veel plezier heb ik er niet van gehad. Onze overgordijnen in de woonkamer hebben we al 32 jaar en daar mankeert niks aan...hier een foto van de vitrage. Het lijkt wel vloeipapier, als je er zachtjes aan trekt komen er al scheuren in! 


Vorig jaar kwamen de eerste scheuren er spontaan in. Ik ben toen in mei met spoed op de fiets gestapt  om naar de markt in de " grote stad" ( voor ons doen) te gaan en heb daar stof gekocht om nieuwe te maken.
Toen begon het uitstelgedrag...zo erg vielen die scheuren niet op, ze vielen in de plooien en de randen vielen tegen elkaar aan... Bovendien, wie ging er nou zo dichtbij het raam staan dat ze die scheuren zouden zien? etc. etc. Elke keer als ik de kast open deed zag ik de stof liggen en dacht ik, " o ja, dat moet ook nog gebeuren...." 
Maandag was het zover. Ik heb opgemeten hoe hoog ze moesten worden. 1.24m...Ik dacht," ik doe net als de man op de markt en geef een knipje op de juiste hoogte en dan kan ik kan het zo recht afscheuren!" maar dat werkt waarschijnlijk alleen bij katoen want er scheurde niks


Ik had een hele reportage gemaakt met allerlei manieren waarop ik de lengte bepaald had en wat er allemaal mis ging waardoor ik weer een andere methode moest verzinnen maar ik denk dat ik beter gelijk kan vertellen wat het beste lukte...
Het was vitrage met loodband maar het was bedoeld voor hele hoge ramen dus ik zou het door de helft knippen en dan zou ik een gordijn met en een gordijn zonder loodband krijgen.


Ik heb de stof dubbel gevouwen en 1.24 opgemeten  en op die hoogte spelden erin gestoken. Ik heb op verschillende plekken opgemeten. Ik kon zien dat ik recht op gemeten had door de strepen in de stof


Daarna heb ik er wat centimeters bijgeteld voor de tunnel voor het roedje en langs die denkbeeldige lijn 1 laag stof doorgeknipt.

Om rafelen te voorkomen heb ik de zijkanten met een flauwe zigzagsteek afgewerkt


Daarna heb ik van de " overtollige" stof een tunneltje gemaakt door het om te vouwen en vast te spelden en heb ik het onder de naaimachine gestikt


Hier de onderkant van het gordijntje met het loodband


Ik dacht dat ik zoompje onderin het andere gordijntje zou moeten maken maar het was al op een bepaalde manier "afgewerkt " zodat dat niet hoefde


Het andere gordijntje heb ik dus op dezelfde manier gedaan

Hier het eindresultaat


Zonder scheuren! :-)

Nog even een naaitip! Jaren lang had ik problemen met het naaien van dunne en ook wat rekbare stoffen. Ik stikte het met een zigzag zoals me verteld was maar toch " rimpelde " het wat en hing het niet mooi glad. Ik heb ontdekt dat als je flink aan de stof trekt tijdens het stikken dit niet gebeurt! 

Het lint wat ik aan de gescheurde vitrage gemaakt heb heb ik er afgetoornd en bewaard voor " ooit" 



Het was even werk maar ik kan het vast wel weer eens ergens voor gebruiken.

Hopelijk gaan deze gordijntjes langer mee. Geen trendy lussengordijnen meer voor mij! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten