woensdag 22 januari 2014

Geboortebordje maken (deel 3)

Even een korte herhaling ( dat doen ze bij de commerciële zenders ook na 5 minuten reclame;-))
Mijn buurvrouw van de volgende straat is van haar derde kindje bevallen en ik wilde een geboorte bordje schilderen. Ik had in deel 2 wat van de gekleurde delen gedaan en nu waren de letters en de details aan de beurt...

Hier een foto van het kaartje


Ik begon met de letters. Vroeger schilderde ik ze in olieverf. Dat is een secuur en stressvol werkje ( voor mij dan) als je penseelharen maar even de verkeerde kant op schieten is heel het bordje verprutst.
Bij het bordje dat ik voor mijn dochter gemaakt heb bij haar geboorte heb ik een permanente fineliner gebruikt ( oftewel een viltstift)
Dat wilde ik bij dit bordje ook doen maar schrok toen het wat uitliep in het hout


Ik heb de letters niet helemaal ingevuld dus dat was geen ramp. Ik bedacht dat als je de houtnerf in de lengte hebt dat niet zo snel zal gebeuren ( behalve onder en boven natuurlijk)
Ik besloot ze dus ook voorzichtig met olieverf te schilderen.. Daar gebruik ik een 000 penseel voor, dus de dunste die er is. Met een eyelinerkwastje zal het denk ik ook wel gaan maar dat heb ik nog nooit geprobeerd. Als je dit wil proberen eerst even een proefstukje ergens op maken


Hier het resultaat


De olieverf blijft trouwens mooier van kleur dan de viltstift. De letters van dochterlief zijn wat vervaagd na 25 jaar

Daarna ben ik verder gegaan met de andere details op en rond de figuurtjes


Zoals je ziet is vorige keer wat van de olie van de verf in het hout eromheen getrokken. Dat is niet heel erg ( denk ik) probeer zo min mogelijk medium te gebruiken om de verf te verdunnen. Ik had beter gerectificeerde terpentine kunnen gebruiken want dat vervliegt bedenk ik net.

Hier het eindresultaat


Ik laat het nog een aantal dagen drogen. Als het heel goed droog is ( na een aantal maanden) zal ik het lakken. Ik geef het wel eerst hoor ;-)) Vroeger wachtte ik een dag of 10 en lakte het dan af maar er waren diverse keren dat ik dreigede zwarte vegen te krijgen omdat de verf niet helemaal droog was! 
Vroeger was er nog geen acryllak en gebruikte ik lak op terpentine basis. Ik weet niet zeker of lak op waterbasis op olieverf houdt. Ik denk dat als ik dit bordje ga lakken ik de lak ga gebruiken ik gebruikt wordt op olieverfschilderijen. Ik heb nog een flesje staan....
Aan de achterkant timmer ik er zo'n driehoekje op zodat het aan een haakje opgehangen kan worden. Dat is ook nog een hele toer want het moet natuurlijk recht hangen! 
De vader van de nieuwe wereldburger is een ZZPer met een stukadoor en afwerk bedrijf dus ik geef het ophang oogje lekker los mee, pappa kan dat vast beter dan ik ;-)

Nog even een tip tijdens het schilderen van die dunne lijntjes.. Vergeet niet te ademen! Ik meen dit serieus. Mijn zwager is een keer flauw gevallen toen hij voor de eerste ( en laatste?) keer wat schilderde, zo ingespannen was hij bezig! Ik betrapte mezelf er ook regelmatig op dat ik mijn adem inhield als het " spannend" werd en dat is niet de bedoeling.

2 opmerkingen: