vrijdag 17 januari 2014

Geboortebordje maken (deel 1)

Mijn buurvrouw en Wordfeud tegenspeelster van een straat verder is onlangs bevallen van hun derde kindje. Het is gebruikelijk om een cadeau te geven maar ze hebben daar al meer speelgoed dan in het speelgoedwinkeltje in het volgende dorp dus hebben ze eigenlijk niets nodig op dat gebied. Geld geven vind ik niet zo leuk en nog een paperpiece naam slinger maken zag ik eigenlijk nog niet zitten al heeft de nieuwe spruit een naam met maar 5 letters ( daar zit wel 2x een e in dus wel veel werk).
In een ver verleden maakte ik regelmatig geboorte bordjes met een afbeelding van het geboortekaartje erop. De eerste deed ik met de losse hand wat niet altijd eenvoudig was maar van lieverlee heb ik een systeem bedacht om het wat eenvoudiger te maken.

Als basis gebruik ik een houten bordje. Meestal kocht ik ze in een hobbywinkel waar ze vrij prijzig zijn voor een stukje hout maar het laatste stel dat ik gekocht heb werden eigenlijk verkocht als snijplank


Ze lagen al heel lang in de kast dus toen ik het geboorte kaartje zag dacht ik " het lukt vast wel om daar een bordje van te maken"

Hier het geboortekaartje


Om de afbeelding op het hout te krijgen deed ik het de laatste keren als volgt....

Ik trek het over op een stukje bakpapier


Is de afbeelding veel te klein in verhouding met het bordje waar het op moet komen dan kun je het vergroten door middel van de raster methode. (Daar heb ik hier vorige zomer een blog over geschreven)

Als je de afbeelding op het juiste formaat hebt dan draai je het papier om en kras je met een krijtje over de achterkant van de afbeelding. Kijk uit me felle kleuren want je wilt niet dat je vlekken krijgt die je er niet uit krijgt.


Daarna draai het papier weer om en leg je het in de juiste positie op het bordje en zet het vast met een paar stukjes plakband zodat het niet kan verschuiven


Daarna teken je opnieuw over de lijnen heen zodat het krijt overgebracht wordt op het hout. Om goed te zien wat je wel en niet al over getekend heb zou je een gekleurd potlood kunnen gebruiken. Zorg er wel voor dat er een scharpe punt aan zit.


De blokken en het konijntje heb ik nog niet gedaan. Ik wil eerst de letters er allemaal opmaken en dan kijken naar de compositie om te kijken waar ik die het beste kan  plaatsen

Daarna kan het papier er af



Heel vaag kun je de witte lijnen nu op het bord zien. 
Hierna teken je zachtjes over de krijtlijnen heen met een potlood ( geen kleurpotlood want dat kun je niet uitgummen!)


Hierna is het tijd om de naam op het bordje te zetten en ook de geboortedatum. Dat is moeilijker dan je denkt....

Het meisje heet Meike .
Dit was poging 3



Maar is er scheef op geschreven...

Poging 4



Teveel naar links.....

Tijd voor een andere aanpak.....

Toen ik het laatste bordje maakte hadden wij nog geen computer ( kun je nagaan.....) Nu hebben wij er wel eentje en dus kreeg ik het idee om in "Word" de naam en geboortedatum te typen en uit te printen! 
Ik heb een leuk lettertype genomen en het in verschilldende grootten uitgeprint



 Ik heb met behulp van mijn quiltlineaal de naam recht uitgeknipt zodat ik hem goed kon positioneren ( ook met behulp van mijn quiltlineaal)



En daarna weer hetzelfde gedaan met krijt, plakband en potlood als met de afbeeldingen.

De geboortedarum moest op een iets andere manier. Ik wilde hem namelijk rond laten lopen onderaan het bord.
Ik heb weer lijnen getekend en het papier weggeknipt



Daarna heb ik de rondte van het bord op bakpapier overtrokken



Ik heb alle letters losgeknipt en met een plakstift op het bakpapier geplakt



En daarna het overtollige papier weggeknipt zodat ik beter kon zien of ik alles goed geplaatst had



LET OP DE SPELLING EN CONTROLEER OP ANDERE FOUTEN!

Daarna heb ik weet het krijt, potlood trukje uitgevoerd



Oplettende lezers zal het opvallen dat de blokjes en het konijn nog ontbreken... Ik was ze bijna vergeten. Toen ik het bakpapier bij het oudpapier wilde leggen dacht ik er aan! 

De volgende stap is het beschilderen. Dat is een secuur en zenuwslopend werkje ( of ik heb gewoon geen stalen zenuwen, dat kan ook) omdat het op blank hout is mag je geen fouten maken want die zijn  bijna niet te corrigeren

Wordt vervolgd

2 opmerkingen:

  1. Wat een leuk idee, maar wat een werk.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is minder werk dan zo'n paperpiece naamslinger maken. Iets borduren duurt ook lang.
      Je kunt zo ook een naambordje voor je huis maken

      Verwijderen