zondag 19 januari 2014

Geboortebordje maken ( deel2)

Zondagmorgen heb ik genoeg moed verzameld om verder te gaan met het bordje. Ik ben nogal lui aangelegd al zou je dat niet zeggen als je alles ziet dat ik tot nu toe gedaan heb maar uitstel gedrag is niet iets waar ik niet mee bekend ben.
Nadat de saboteur 


op een stoel is gaan liggen slapen kon ik aan de slag. Ik beschilder de bordjes altijd met olieverf. De kleur verandert niet na het drogen en verbleekt ook niet na de jaren bovendien drogen de tubes nooit uit! Het bordje dat ik voor dochterlief gemaakt heb 25 jaar geleden is nog niet verkleurd. Alleen de lak waar ik het mee gelakt heb en de letters maar daarover meer in deel 3
Schilderen met olieverf is niet "eng" zoals ik vroeger dacht. Als tiener associeerde ik olieverf altijd met Rembrandt en de andere grote meesters maar je kunt het gewoon bij X.enos kopen ( denk ik)
Het duurt wel lang voordat het droog is wat zowel een voordeel als een nadeel kan zijn.

Ik ben aan het schilderen gegaan. De details doe ik pas over een paar dagen als de verf droog is en de letters ook maar daar heb ik na verloop van tijd mijn methode voor veranderd

Hier het resultaat tot nu toe


Stipjes en lijnen komen volgende keer. Nu ik wat geschilderd heb kun je niet meer precies zien waar de details getekend zijn. Nou verwacht ik niet dat dat voor mij een heel groot probleem zal zijn maar als je denkt dat het in jouw geval wel zo zal zijn heb ik bedacht dat opnieuw het truckje met het Krijt van de vorige keer kan doen mits de verf goed droog is!

Als laatste nog wat tips..
Kun je de dop niet van de tube krijgen, zet hem even in een kopje met heet water


Deze foto is in scene gezet met acryl verf ( ik had alles al opgeruimd en weggeborgen)

Toen ik als tiener voor mijn verjaardag een schilderskoffertje met olieverf van mijn ouders kreeg voor mijn verjaardag zat daar ook een pallet bij. Ik heb hem nog steeds maar hij is onbruikbaar door alle opgedroogde klodders verf ( al bedenk ik net dat ik het er misschien af kan schrapen met zo'n schrappertje om verf van ruiten af te krijgen)... 
Toen ik in 1980 op tekenles zat hebben we een blok met afscheurbare papieren paletten gekregen. Die zijn aan 1 kant glad en je kunt ze weggooien na gebruik. In 2014 heb ik er nog een paar over.
Ik had bedacht dat ik ook makkelijke stukken verpakkingsplastic zou kunnen gebruiken als ze op zijn. Wel op een A4 tje leggen zodat de ondergrond niet je perceptie van de kleuren kan  beïnvloeden. Ik bewaar altijd stevige stukken plastic voor het geval dat en een pallet zou er ook een bestemming voor kunnen zijn!



Als je niet dagelijks schildert kan je olieverf op het pallet opdrogen. Ik heb ooit de volgende tip gelezen omdat te voorkomen.... Je pallet in de vriezer stoppen! 



Dat doe ik niet open en bloot.. Ik heb een plastic doos ( kersenbonbons? Ik weet het niet meer) daar leg ik mijn papieren palletje in. Daaroverheen doe ik een plasticzak en dan stop ik het in de vriezer. De verf is heel snel ontdooid dus ideaal! :-)

Wordt vervolgd

Geen opmerkingen:

Een reactie posten