dinsdag 7 januari 2014

Kerstboom verhuizen en wegwerp bloempot

Maandag was het 3 koningen. Dat is bij ons het moment dat de kerstboom uit huis gaat. In tegenstelling tot veel andere mensen sta ik niet te popelen om hem weg te doen. Elk jaar haal ik met weemoed de ballen, lichtjes en slingers uit de boom. Ik moet er wel bij zeggen dat hij pas half december neergezet wordt dus dat zal ook wel schelen.
Nadat ik alles eruit gehaald had, inclusief de prothese was het tijd om hem buiten te zetten. Wij hebben daar een systeem voor dat goed werkt. Misschien dat iedereen het zo doet maar dat heb ik al eens eerder gedacht terwijl later bleek dat dat niet zo was.
Wij leggen een laken op de grond


Wees gerust. Het is een laken dat we niet op bed gebruiken. Alles is hier wel oud en versleten maar we gebruiken geen lakens met verfspetters erop ;-)

Daarna zet men de kerstboom midden op het laken en tilt men de punten omhoog


Als de kerstboom erg uitvalt kun je de kieren met knijpers dichtmaken.
Daarna til je de punten van het laken met de kerstboom erin op en draag je hem naar buiten!  Ik denk niet dat dit werkt met hele grote kerstbomen maar die van ons zijn meestal rond de 1.40 hoog
Omdat het zo warm is buiten hebben we hem gelijk weer met emmer en al in de grond gezet. Meestal laten we ze eerst acclimatiseren in de garage als het koud is

Het boompje dacht dat het al lente was en begon te groeien ( 1 takje maar hoor)

Schattig he! 

Ik heb de hyacinten die ik het schuurtje had staan naar binnen gehaald. Ik had bedacht dat ik ze in die glazen bak kon zetten waar ik een sfeerlichtje van wilde maken( ik heb inmiddels alle glitter verwijderd)
Maar het paste natuurlijk net niet

En toen kreeg ik een idee!


Niet erg fraai geef ik toe maar wel de goede maat en ook nog eens waterdicht!  Ik geloof dat er ooit vissenvoer in gezeten heeft voordat ik er courgette soep in gedaan heb voor in de vriezer

Eerst wilde ik de rand eraf snijden met een stanleymes maar dat was geen succes


Bovendien was ik bang dat het mijn vingers zou kosten dus heb ik wat anders verzonnen, ik kon er ook een lint omheen doen.
Ik heb het potje dezelfde behandeling gegeven met verdunde lijm en natriumbicarobonaat ( keukenzout kan natuurlijk ook) en heb daarna  het lint eromheen gedaan en vastgezet met een paar stukjes plakband


Het is niet perfect gelukt maar staat wel aardig he.
Later vroeg ik me af of je ook heel fijn grind erop zou kunnen plakken maar dan met sterktere lijm

Ik heb nog wat staan ( dat gebruik ik tijdens de lente/ zomer in dat zinken bakje)

ik had het over toen ik het hier voor gebruikt heb


Geen idee of het zou werken. Je kunt dat spul in allerlei kleurtjes krijgen en zou best apart staan denk ik. Je hebt dan wel iets wat een ander niet heeft! :-)

4 opmerkingen:

  1. wat heb je altijd een goeie ideeen , ook met deze tip ga ik zeker wat doen, dank je wel voor de inspiratie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor het compliment. Bloos bloos :-)

      Verwijderen
    2. hier de kerstboom 15 december opgezet maar die blijft staan tot 15 januari. 25 december vieren we altijd onze kerst maar vandaag is het het Servische orthodoxe Kerstfeest. 14 Januari is het Servisch Nieuwjaar. Zodoende hier altijd meer dan een maand kerstversiering

      Verwijderen
    3. Goh, wist ik niet! Weer wat geleerd

      Verwijderen