dinsdag 21 januari 2014

Tafelblad en meer

Ik probeer elke dag een blogje te " publiceren" maar dat lukt niet altijd. Of ik heb geen idee wat te schrijven of  ik laat me meeslepen met spelletjes wordfeud. Gisteren kwam het door beiden. Eerst zijn we naar het huis van mijn vader geweest om de tuin te onderhouden en toen manlief  een druppelende  dakgoot zag ben ik de ladder op gegaan en constateerde dat er een prop algen in de afvoer naar de regenpijp zat waardoor heel de dakgoot vol met water stond! Toen ik de prop verwijderde kwam er een enorme stroming op gang. Ik vond het gewoon jammer dat ik geen playmobil poppetje in een bootje had die ik door de stroming mee kon laten voeren en de afgrond in kon laten verdwijnen net als vroeger in de Tarzan films, als ze niets vermoedend een grote waterval naderden. Het kind in me kwam weer heel even boven en ik heb boven op die ladder staan kijken ( ondanks hoogtevrees ) tot alles weg gestroomd was.
Vandaag heb ik 4 fietstassen met zwerfplastic verzameld. Het was er heerlijk weer voor! 
Twee heb ik op foto gezet

De oogst van ongeveer 1 km van een weg diie ik nog nooit " gedaan" had


De oogst van 3 km tussen werk en huis ( ik ben ook naar werkoverleg geweest)

Gisteren vond ik in het huis van mijn ouders een vingerhoed waarvan ik vermoedde dat het een koperen was. Eenmaal thuis heb ik hem opgepoetst en gelijk ook maar het blijkje waar ik wat naaispulletjes in bewaar ( en mijn kandelaars en andere koperen dingen. Als ik eenmaal begin....)


Zo zet je toch met plezier een knoop aan! :-)

Toen kreeg ik het idee om over mijn tafeltje te schrijven...
In 1981 heb ik het gekocht op de rommelmarkt van de plaatselijke kerk. Ik heb er 10 gulden voor betaald. Het had hele leuke gedraaide pootjes en onderin een plateautje met ... O, ik maak wel een foto, dat gaat sneller...


Er zat alleen een heel lelijk blad op, als je het tenminste een blad kan noemen, het was gewoon een dun plaatje triplex.
Om het toonbaar te maken heb ik er eerst plakplastic met marmereffect opgeplakt ( daar heb ik geen foto van)
De keer daarna heb ik bij een winkel van vloerbedekking oude staaltjes vinyl gevraagd ( die zaten in een groot boek) en daar heb ik een soort mozaïek figuurtjes uitgeknipt en op het blad geplakt en daaroverheen doorzichtig plakplastic gepakt. Als ik zoiets vandaag de dag zou doen zou ik proberen om het te " voegen" met het een of ander spul zodat het vuil niet tussen de stukjes kon komen zonder dat ik er plakplastic op plakte
Hier een stukje foto


Bij de laatste poging om er wat van te maken heb ik met verf en natuurspons een stippeltjes effect gemaakt en met zilver patina uit een tube en daarna er wat acryllak overheen gesmeerd

Dat kan ik nog laten zien


De beschadingen kwamen doordat ik met klodders van mijn lijmpistool dit blad er op geplakt heb


Dat hebben we eens laten zagen. Misschien was dat bruin toch niet zo'n goede keus.......

En toen op een dag, ging ik naar mijn favoriete rommelmarkt en zag ik een koperen blad staan! Eindelijk na meer dan 25 jaar was ik iets geschikts tegen gekomen! 

Het ligt los op de tafel en ik heb het net speciaal voor jullie " opgepoetst". Dat wil zeggen , ik til het er af en smeer het in met staalfix en spoel het er onder de douche er weer af. Ik doe dit niet al te vaak want ik heb de indruk dat het maar een koper laagje is en niet door en door


Zo zie je maar, als je lang genoeg wacht komt je het wel tegen :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten