vrijdag 31 januari 2014

Sla uit eigen tuin met de kerst

Toen ik wat ( verlepte) andijvie ging halen in het schuurtje schoot me een ideetje voor een blog te binnen.
Een aantal jaren geleden stonden er nog een paar kroppen sla in onze groentetuin. Toen ze vorst opgaven en manlief zei dat het zonde was van die kropjes sla stelde ik voor om ze met een kluitje aarde op te graven en mee naar huis te nemen. Zo gezegd, zo gedaan..Hij heeft ze toen in een ondiepe plastic bak gedaan en regelmatig een beetje water gegeven. Omdat koud weer niet echt uitnodigt om een salade te eten stonden ze daar weken en weken. Uiteindelijk hebben we ze met kerstmis ergens in verwerkt.
Ik kwam op het idee omdat ik wat andijvie wilde voor wat rauwkost. Ik haal dan alleen maar van het kropje af wat ik nodig heb. Manlief zei dat ik ze gelijk maar wat water moest geven maar ik vrees dat ik al te laat was hiermee


Ik heb namelijk het voornemen om wat minder brood te eten en wat meer groente. 
Ik maak de salade als volgt

Ik rooster wat zonnebloem- en pompoenpitten en wat sezamzaad in een pan


En maak een mengsel van een schepje honing en een schepje mosterd


Toen heb ik de andijvie gewassen en een drenkeling gered


Hij/ zij zit nu buiten. Er bestaat een kans dat hij/zij doodvriest als hij/ zij niet snel een veilige plek zoekt.

Daarna heb ik de andijvie gesneden en alle ingredienten bij elkaar gegooid en er nog een handje rozijnen overheen gegooid.


Ik ga dit tussen boterhammen met kaas eten. Ik vind dit erg lekker maar ik hou ook erg van blauwe schimmelkaas, roquefort en gorgonzola dus dat hoeft niet automatisch te betekenen dat jij het ook lekker vindt.
Het kan ook met botersla, kropsla,veldsla en ijsbergsla. Je kunt het natuurlijk ook als bijgerecht eten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten