maandag 13 januari 2014

Verf bijwerken

Onze dochter en schoonzoon hebben onlangs een nieuwe combiketel gekocht. De oude gaf geen warm water meer en was zo hoog bejaard dat repareren niet meer de moeite waard was. Dit had als gevolg dat ze een stuk ongeverfde muur in de woonkamer hadden. " hoe kan dat nou ? " hoor ik jullie denken.... nou, het nieuwe kastje voor de thermostaat was kleiner dan de oude met dit als gevolg....


Toen ze het vertelde zei ik, " dan schilderen jullie dat stukje muur roch even bij!" Maar dat ging niet want ze hadden de verf niet meer. Dat verbaasde me heel erg want de muur was pas 3 jaar geleden geschilderd. De muur in mijn voorkamer is 12 jaar geleden geschilderd en ik heb de verf nog! ( Dat zal jullie vast niet verbazen ;-))
" De verf was uitgedroogd" zeiden ze. Ik heb gelijk maar verteld dat je heel eenvoudig met een beetje warm water en flink roeren latex en acryl weer vloeibaar kan maken maar daar hadden ze nu niets meer aan ...
Ik heb even lopen verzinnen en toen kreeg ik een idee! Ze zouden er een focal point of te wel accent van kunnen maken al is een thermostaat kastje niet echt iets wat je normaal gesproken zou willen accentueren maar we moesten toch wat!
Toen ik mijn oppasoma middag had heb ik gelijk mijn verf en attributen meegenomen.
Eerst heb ik het kastje met schilderstape afgeplakt en toen heb ik rondom schilderstape op de muur geplakt


Ik heb het gedeelte dat ik wit wilde maken zo klein mogelijk gehouden. Ik wilde het zo min mogelijk " accentueren"  op zijn minst moest er aan de zijkanten een baantje van 3 cm breed komen en onder en boven 2cm .
Om het op te meten heb ik mijn quiltlineaaltje gebruikt. Ik heb het al eerder geschreven, die dingen zijn bij tal van zaken onmisbaar
Ik heb geen lijntje getekend maar telkens het schilderstape verplaatst totdat het goed zat. Toen het goed zat heb ik mijn nagel de tape goed in de " bobbels" van de structuurverf gewreven


Daarna heb ik mijn kwast veranderd in een tamponeerkwast door er wat schilderstape omheen te wikkelen zodat de haren bij elkaar bleven. Je wilt niet dat de verf toch onder de tape komt door uitgespreide kwastharen


Ik heb alleen het uiteinde van de kwast in de verf gedoopt en ben toen al stippelend de ruimte tussen de schilderstape gaan verven

Daarna kon de tape er weer af


Ik was niet helemaal tevreden. Aan de bovenkant was het van een afstand net alsof het wat afliep. Ik had het goed opgemeten maar misschien was het kastje niet helemaal recht geplaatst ( die monteur kon ook niet weten dat het ooit een focal point zou worden.....) Er zat ook een heel klein knikje in.
Ik heb na een tijdje nog een keer aan de bovenkant wat tape aangebracht en rechts een millimeter hoger geplakt dan links en het streepje bijgewerkt


Toen oogde het wat beter. Omdat de foto een beetje schuin genomen is is het net of er aan de zijkant rechts meer wit zit dan links maar dat is niet zo.

Als ik dit thuis gehad had ( ondenkbaar natuurlijk als je verf bewaart) had ik een andere kleur gemaakt. Dezelfde kleur als de muur maken was me niet gelukt maar misschien wel een ton sur ton kleur zoals dat heet.
Omdat te doen gebruik ik tubes met acrylverf


Regelmatig komen ze voor een habbekrats in de aanbieding bij winkels zoals K.ruitvat en X.enos. Je kunt er geen hele muur mee schilderen maar een klein stukje wel. 
Ik doe wat acryl latex in een potje en doe er een klein beetje uit een of meerder tubes bij. Hou er rekening mee dat de kleur er opgedroogd anders uitziet dan nat dus misschien is het handig om het even ergens op uit te testen om het eindresultaat te zien.

Ik heb 14 jaar geleden in onze slaapkamer delen van onze deur met zelf gemengde verf geschilderd ( daar heb ik natuurlijk geen latex opgesmeerd ;-)) ik geloof dat ik toen de inhoud van een of meerdere inktpatronen voor een vulpen door een klein beetje acryllak gemengd heb. Het was of dat of een flesje uit de verfwinkel. Ik " rommel" zo vaak wat aan dat ik het niet meer precies weet allemaal, vooral niet 14 jaar later.
Hier het eindresultaat


Wel voldoende mengen want je kunt nooit meer precies dezelfde kleur bijmengen! De resten kun je bewaren in een goed afgesloten jampotje " voor het geval dat" .....

2 opmerkingen:

  1. ik kocht laatst bij een kringloopwinkel wat tubetjes met verf voor 0,50 euro cent, en wat bleek er zat ook een tubetje goudverf bij die ik kon gebruiken om een ljstje van een oud schilderijtje mee bij te werken, de kleur was natuurlijk iets te nieuw vergeleken met de rest van het lijstje maar dat heb ik donkerder gemaakt met een beetje schoensmeer. er was zelfs iemand die dacht dat ik een ander onbeschadigd lijstje had gevonden bij het schilderijtje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed bedacht! en een groot compliment dat iemand dacht dat je een andere gevonden had. dan heb je er dubbele lol om ( ik in ieder geval wel)

      Verwijderen