dinsdag 14 januari 2014

EHBO voor planten

Een week geleden heb ik de kerstboom en kerstversieringen verwijderd. Ik heb toen wat hyacinten op tafel gezet.
Even ter herinnering


Ze hebben heel hard hun best gedaan en zijn enorm gaan groeien. Wat is de natuur toch wonderlijk! De bloempjes waren toen nog maar groene knoppen diep weggezonken in het groene blad en nu moet je eens kijken! 


Ik moest ze te hulp schieten  om fracturen en omvallen te voorkomen.
Daar gebruik ik meestal deze dingen voor.


Geen idee hoe we er aan komen. Volgens mij kwam manlief ermee aanzetten toen iemand ze weg wilde gooien. Ik heb ze in ieder geval niet gekocht.
Ik steek ze dan in de pot als stutje. De steel kan dan tegen het ronde uiteinde steunen.



Soms is het ook nodig om een wigje tussen de binnen en buitenpot te stoppen om omkiepen te voorkomen. Als alle drie de stengels een andere kant uitsteken kun je ze ook met een katoenen draadje bijeen houden, al dan niet met een plakbandje op zijn plaats gehouden tegen het afzakken. Het is niet de bedoeling om ze strak tegen elkaar aan te binden. Persoonlijk vind ik dat geen gezicht.

"Dat wordt een kort blogje met voor de hand liggende tips ",dacht ik nog maar toen schoot me nog wat te binnen! 

Jaren geleden had ik zo'n plant met van die bonte slierten waar van die "  jonkies" aan kwamen. Ik wist niet hoe ze heete maar na enig speurwerk kwam ik ze tegen op het internet

Foto gegoogled

Het blijken graslelies te zijn. De bladen kunnen wel eens gaan knikken en een klasgenootje van me had daar een tip voor, ze schoof een creootje ( zo'n oorringetje) eroverheen om de randen omhoog te houden zodat de knik eruit was als jullie snappen wat ik bedoel. Na een aantal maanden kon je het ringetje erafhalen en was de knikt " genezen" en hersteld. Bij gebrek aan creolen heb ik het ook wel eens met een plakbandje of draadje gedaan. 
Ik heb ook wel eens bij een plant gehad dat er een stengel knakte. Als hij helemaal afbreekt is er niets meer aan te doen maar zolang er nog een verbinding is is er nog hoop. Ik heb vaak genoeg een plakbandje als een soort steunverband eromheen gewikkeld en als het heel erg was met een houten splakje. Heel vaak herstelde de stengel zich. Zo'n knik is niet altijd erg maar als het je zorgvuldig gekweekte tomaten-, komkommer-, of courgetteplantje overkomt is het niet zo leuk en het proberen waard.
Maandag zijn we weer aan het tuinieren geweest bij het huis van mijn vader. Ik heb toen het mandje met dennenappels in het portiekje vervangen door dit


Alles uit eigen tuin dus gratis. Als ze uitgebloeid zijn gaat alles weer terug in de grond en kun je vaak nieuwe bolletjes opgraven uit een plek dat meer in de schaduw ligt, die komen vaak later uit.
Mijn hyacinten gaan ook in onze tuin in de grond. Ze bloeien het volgende jaar weer maar nooit meer zo uitbundig als de eerste keer.

Als laatste wil ik het even over orchideeën hebben. Ik heb ze zelf niet, dat wil ik ze niet aandoen. Het zou een zekere doodvonnis voor hen betekenen. Ik hou het maar bij klimop, sierasperge en een paar  soorten vetplanten.
Orchideeën hebben prachtige bloemen maar als ze niet bloeien is er niet zoveel aan. Jaren geleden zag ik in een woonprogramma op de BBC de tip om in de periode dat ze niet bloeien een zijden orchideebloem eebij te steken

Afbeelding gegoogled

Net echt toch!? Ik vond het wel een goede tip, vandaar dat ik hem met met jullie deel..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten