zondag 18 augustus 2013

Ervaringen met eigen gemaakte deodorant

Eerder heb ik hier een recept geplaatst voor zelfgemaakte deodorant. Ik schreef mijn blogje erover kort nadat ik het gemaakt had dus kon nog niets zeggen over het gebruik op langere termijn.
Inmiddels gebruik het een paar maanden en ben nog steeds enthousiast. Op die paar tropische dagen na ging ik zelfverzekerd door het leven. Het was maar een enkele keer dat ik na een lange hete of drukke dag dacht " mwa, ik weet het niet...." Maar het was in ieder geval minder dan bij een man in de supermarkt die ik 3 gangen verder kon ruiken en waarvan ik als een soort speurhond zijn route kon volgen.
Eerst was ik bang dat de kokosolie vetvlekken achter zou laten in mijn kleding en een enkele keer gebeurde dat ook maar tijdens het wassen verdwenen die helemaal.
Een enkel keertje raakte mijn huid wat geïrriteerd ik kreeg dan een soort rode kringen. Ik denk dat dat kwam doordat ik het vlak na het scheren opbracht. Als ik er dan een nachtje pure kokosolie opbracht was het de volgende dag weg.
Tijdens die hete dagen toen mijn potje een eind leeg was dacht ik dat het wel lekker zou zijn om er een geurtje aan toe te voegen. Etherische citroenolie leek me wel een veilige keuze. Ik heb er toen een paar druppels citroenolie doorheen geroerd ( het was zachte geworden door de hitte maar niet helemaal vloeibaar zoals bij pure kokosolie). Het resultaat viel wat tegen. In plaats van de frisse geur die ik in gedachte had rook ik meer naar een bepaald merk meubelwas dat uit een spuitbus komt....Desalniettemin heb ik het toch opgemaakt. Vandaag heb ik een klein potje gemaakt met 1 druppel ceder olie en wat meer sinaasappel olie ( mijn flesje schoot uit) het resultaat daarvan weet ik nog niet. Je zou misschien ook een klein beetje van je favoriete parfum toe kunnen voegen als je dat gebruikt maar ik ga dat niet doen. Op mijn werk ik heb ik een collega die heel gevoelig is voor bepaalde geurtjes. Een keer moest ze naar huis omdat ze bijna stikte van mijn lievelingsluchtje en dat wil ik haar niet meer aandoen. Van natuurlijke geuren heeft ze geen last, vandaar dat ik het maar bij de olie hou.
Ik was van plan om hier nog meer ervaringen te plaatsen maar die bewaar ik nu maar voor een volgende keer. Het is toch een heel verhaal geworden en met alweer een drukke werkweek voor de boeg heb op die manier meer kant en klare blogjes.

Heb je het eerste blogje gemist? Hier heb je de link:

http://lekkerhandig61.blogspot.nl/2013/05/zelf-deoderant-maken.html

3 opmerkingen:

  1. heel interresant, fijn dat het werkt, geniet ervan , liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo LekkerHandig,
    Ik heb jouw recept ook al een poosje in gebruik en ben er niet ontevreden over. De ervaringen komen grotendeels met die van jou overeen. Mijn volgende experiment is de volgende: http://www.crunchybetty.com/solving-the-worlds-deodorant-crisis-a-new-soothing-recipe. Daarin wordt gesteld dat je beter geen maïzena kunt gebruiken. Ik heb geen last van allergie maar ik vind het idee om huidverzorgende kruiden in de olie te laten trekken wel goed. Daarvoor staan nu de kruiden te 'trekken' in de vetten/olieën en ga ik over een week of 2, als de andere ongeveer op is, dit recept van crunchybetty maken. Ik heb een klein beetje kruiden in de reformzaak gekocht: voor 40 eurocent genoeg om 3 keer een 'batch' deo te maken. Als het goed werkt kunnen de bloemen volgend jaar zelf gekweekt of geplukt worden: nog veel leuker!
    Groet,
    Marina

    BeantwoordenVerwijderen