woensdag 14 augustus 2013

Sigaretten Peuken Zijn Ongezond


Iedereen weet dat roken ongezond is dus daar ga ik het niet over hebben. Wat niet iedereen weet is dat sigaretpeuken ook heel slecht zijn voor mens, dier en milieu.
Manlief rookte vroeger ( tot mijn groot verdriet)  Toen we kinderen kregen heb ik op een rommelmarkt een asbak op standaard gekocht waarin je de peuken met een knopje in een afgesloten ruimte kan laten vallen


Zoiets maar dan koper en zwart smeedijzer met krullen ( hij lijkt er dus helemaal niet op....)

Ik dacht dat ik goed bezig was totdat ik op een avond na sesamstraat aan de afwas wilde beginnen en dochterlief riep dat zoonlief een pluk tabak in zijn mond had! Hij was toen anderhalf jaar oud en ik wist dat een sigarettenpeuk dodelijk kan zijn voor een klein kind. Ik vond de natte pluk tabak onder de stoel 

Dit is hem, inmiddels 20 jaar oud. 


Ik was eerst bang dat ik hem weggegooid had want het duurde even voordat ik hem gevonden had...maar gelukkig was het niet zo ;-)

Ik heb toen mijn vingers bij zoonlief in zijn keel gestoken om hem te laten braken maar er kwam alleen maar een beetje slijm mee. Daarna heb ik de huisarts gebeld en die heeft weer de kinderarts gebeld en zo zaten we een uurtje later in het ziekenhuis!
Daar hebben ze zijn maag leeg gepompt en hem Norit gegeven..De kinderarts leek het verstandig om hem een nachtje te laten blijven voor alle zekerheid en hem aan de monitor te leggen om zijn hartslag in de gaten te houden. Door de nicotine zou zijn hart te snel kunnen gaan kloppen.
Omdat ik nog borstvoeding gaf en hij nog nooit een nacht van me gescheiden doorgebracht had ( en hij waarschijnlijk alles bij elkaar zou krijsen zonder me) werd het ledikantje waar hij in lag verruild door een groot ziekenhuis bed waar we samen in konden liggen. Bovendien kreeg hij net die dag waterpokken en je wilt geen besmettelijk kind op een afdeling met zieke kinderen dus  we lagen samen in quarantaine. Iedereen die bij ons op de kamer geweest was moest via de deur de tuin van het ziekenhuis in en 5 minuten " luchten" voordat ze weer door een andere deur het ziekenhuis in mochten. Het was maar drie graden buiten dus ik had met het personeel te doen in die dunne uniformpjes! 
Zoonlief was alles behalve ziek en sprong heen en weer op het bed zodat zijn electrodes loslieten en de monitor op tilt sloeg. Ook ontdekte ik dat uit een borst drinken zwaar werk is want als hij dat deed versnelde zijn hartslag enorm en kwamen ze kijken omdat ze dachten dat hij toch tabak binnen gekregen had.
De volgende dag mochten we naar huis en heb ik de asbak met plakband dicht geplakt zodat hij hem niet meer open kon krijgen.

Dit is een heel ander blog geworden dan dat ik in gedachte had..
Ik had willen schrijven dat er jaarlijks miljarden sigarettenpeuken in het milieu terecht komen en dat er daardoor toxische stoffen in de grond en het water komen die erg schadelijk zijn voor mens en dier.En ook dat sigarettenfilters niet biologisch afbreekbaar zijn maar er jaren over doen om te verteren.
Vaak worden peuken niet gezien als zwerf afval. Wij hadden van de week een kennis ( nog wel ;-)) op bezoek die ik tot vervelens toe heb verteld over het zwerfplastic probleem en allerlei filmpjes heb laten zien over hoe erg het wel niet is. Toen hij zei" ik gooi nooit wat op de grond behalve peuken " heb ik hem even uit de droom geholpen dat hij goed bezig was. Hij had er nooit bij stil gestaan dat het kwaad kon en ik tot voor kort eigenlijk ook niet.
Dus rokers doe een goede daad en stop je peuk in een klein blikje dat in je zak past of in een officiële zak asbak.  

Hier kun je er wat meer over lezen: http://www.cigarettelitter.org/index.asp?PageName=Home .

Hier een Nederlandse site:
http://www.stichtingmilieunet.nl/andersbekekenblog/milieu/he-viespeuken-sigarettenpeuken-zijn-chemisch-afval.html

2 opmerkingen:

  1. Ja...troepis het. Mijn man rookt helaas ook nog, al is hij wel aan het minderen. Maar hij doet de peuken inderdaad in een blikje of potje die dan in de grijze container gaat als ie vol is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Manlief heeft gerookt totdat hij op de intensivecare afdeling terecht kwam wegens een enorm hoge bloeddruk en zijn bed niet af mocht. Hij moest wel stoppen. Hopelijk stopt jouw man ook eens ( zonder ooit naar de intensivecare afdeling te hoeven ;-) ) Hij is wel goed bezig met zijn peuken.

    BeantwoordenVerwijderen