vrijdag 23 augustus 2013

Speksteen bewerken

Soms apprecieer je pas hoeveel tijd en moeite iets kost om te maken als je het zelf probeert. Bij menig winkelketen of wereldwinkeltje zie je artikelen staan die van speksteen gemaakt zijn. Dan denk je "leuk! "( of niet leuk) en sta je er verder niet bij stil hoe zoiets gemaakt wordt. Een aantal jaren geleden hadden wij een bedrijfsuitje. Ik ben een echte huismus zoals ik wel eens eerder verteld heb ( en krenterig) en dan kom je op die manier nog eens ergens en doe je wat leuks terwijl je anders lui op de bank zou hangen met Ipod of boek...
Wij hebben ruim een uur gereisd om bij die workshop te komen en toen wij aankwamen goot het pijpenstelen. Gelukkig stonden er een heel stel party tenten dus konden wij droog aan de slag.
We kregen allemaal uitleg en mochten een ruwe torso van een vrouw uitzoeken. Het model zat er al in, het was alleen aan ons om het te verfijnen.
Ik heb een voor en na foto gevonden op het internet van iets dat door iemand anders gemaakt is. Dan kun je het verschil zien

Ik neem tenminste aan dat het hetzelfde stuk speksteen is.....

Wij gingen eerst aan de slag met allerlei maten vijlen en raspen en moesten stukken weg vijlen. Eeuwen daarna konden we in de weer met stukken schuurpapier om het glad te schuren. Eerst met een grove korrel en daarna steeds fijner tot het oppervlak heel glad was. Na elke etappe moesten we eerst op goedkeuring wachten van de juf.
Als allerlaatste stap werd het beeldje ingesmeerd met bijenwas en werd er een gasbrander op gezet om de was te smelten en daarna moesten we het met een wollen doek opwrijven.
Speksteen is heel zacht en je kunt er zelfs met je nagel een kras in maken ( geloof ik). In een moment van onoplettendheid heb ik een kras op een borst gemaakt wat ik toentertijd verschrikkelijk vond. Trots als ik was kreeg het beeldje een ere plaatsje bij mij thuis
Hier heb je een foto

Enkele jaren later heeft dit beeldje mij bijna vermoord!....

Ik zat op mijn hurken bij een hoog en ondiep kastje waar het boven op stond toen ik mijn evenwicht verloor en tegen het kastje aanviel. Het kastje wankelde en toen wankelde het beeldje waarna het omviel en vlak naast me op de grond terecht kwam! Als het 20cm meer naar links gevallen was was het bovenop mijn hoofd beland! 
Als je ziet wat het met mijn houten vloer gedaan heeft kun je je wel voorstellen wat het met mijn schedel gedaan zou hebben!


Dan hadden jullie waarschijnlijk nooit deze blog gelezen.
Zelf is ze er ook niet ongeschonden af gekomen. Ze heeft nu putjes in haar tepels. Dat ene krasje valt er helemaal bij in het niet...Zo zie je maar, het kan altijd erger....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten