zaterdag 17 augustus 2013

Ringbanden

Op zich zijn ringbanden niet duur dus zelf een ringband pimpen hoef je niet vanwege geldbesparing te doen tenzij je heftig aan het consuminderen bent vanwege geldgebrek, een bepaald spaardoel of " alleen" maar om grondstoffen en energie te sparen en zo de aarde.
Ik heb thuis een aantal ringbanden staan die met een ander uiterlijk begonnen zijn dan dat ze nu hebben.
Dit is er eentje van


En hier de zijkant


Ziet er wel aardig uit hè ( als je van romantische bloemetjes houdt) Hier heb ik een restje behang gebruikt van onze slaapkamer maar je zou leuk (inpak) papier kunnen gebruiken of een leuke afbeelding die je uitgeprint hebt van het internet of een collage of een restje niet al te dikke stof. Als je stof gebruikt zou ik bij erg rafelende stoffen even een kwastje met wat heldere nagellak lichtjes langs de rand halen om het rafelen te voorkomen, witte knustellijm dat helder opdroogt kan ook. Dat moet je dan met een cocktailprikker of tandenstoker opbrengen. Als de stof heel dun is kan een behandeling met stijfsel helpen om het er onderschuiven te vergemakkelijken. Je zou ook van die "kanten" papieren onderzetters kunnen gebruiken of zelf sneeuwvlokken kunnen knippen maar die moet je denk ik daarna eerst even strijken. Een restje van een oud plastic tafelkleed ( of een nieuwe die aan de waslijn aan flarden gewaaid is ;-)) zou ook kunnen.
Het meeste voldoening geeft het om te werken met de dingen die je al in huis hebt.

Nou vraag je je misschien af hoe ik aan de ringband gekomen ben. Deze heb ik ooit op een rommelmarkt gekocht maar er hebben zich inmiddels nog een aantal hun weg hier naar binnen gewerkt, helemaal gratis. Nou ja gratis, onderstaande ringband is door mijn werkgever indirect betaald.


Je kan zo het papier er uit schuiven en vervangen door iets leukers! Bedrijven, verzekeringsmaatschappijen en makelaars etc. Gebruiken waarschijnlijk ook van die dingen.

Ik heb nog een ringband liggen die mijn moeder gepimpt heeft


Ik vermoed dat hij in de jaren'60 beplakt is. Zij heeft daar plakplastic voor gebruikt. Ze kan er duidelijk beter mee overweg dan ik, ik heb er altijd ruzie mee.
Zo ziet de binnenkant er uit


Dus als je nog een leuk restje hebt liggen dan zou je het voor zoiets kunnen gebruiken. Als het nog maar een piepklein restje is kun je het voor een notitie- of adressenboekje kunnen gebruiken


Dit adressenboekje is beplakt met fluweel. Het is inmiddels 35 jaar oud en iedereen die er instaat is inmiddels verhuist of dood maar het gaat maar om het idee ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten