donderdag 15 augustus 2013

Keukenhulpjes

Ik heb een aantal hulpjes in de keuken die ik zelf handig vind en misschien andere mensen ook wel.
Het zijn geen apparaten of zo maar eerder " organizing " attributen.
Ten eerste een mini afvalbakje.. Het is begonnen toen we een plastic zakje in de gootsteen hadden liggen waar we klein afval en " prut" in stopten. Als het zakje vol was dan deden we er knoop op en ging hij in de " grote" afvalbak van 15 liter. Wat tegenwoordig een miniafval bak is! Ik dwaal even af maar hebben jullie gezien hoe groot die afvalbakken voor in de keuken tegenwoordig zijn? Ik vraag me dan af, gaat dat niet verschrikkelijk stinken en zit niet alles onder de schimmel en maden eer hij vol is?
Later kreeg ik het idee om een bloempot op de aanrecht te zetten waar ik een broodzak als mini pedaalemmer zak in deed. Om te voorkomen dat de kat van de buren bij ons op de aanrecht springt en heel het bakje leeg haalt en over het werkblad heen verspreid heb ik er een dekseltje op gedaan. Eerst was dat een plastic dekseltje met ongeveer de juiste maat maar later een officieel metalen dekseltje dat eigenlijk bedoeld is als een basis voor een bloemstukje gezien de bolpootjes maar je kunt niet alles hebben.
Hier de foto


 Daarnaast staat mijn tweede hulpje, een potje. Eerst stond er een (versierd) mosterd potje maar daar kwam een scheur in en dat heb ik moeten weg gooien (ja,echtwaar!) Toen kwam er een glas en sinds twee weken dit schattige glazen potje dat ik op een rommelmarkt zag en niet kon laten staan. Hier zet ik dingen in die ik meerdere malen per dag gebruik maar maar 1 exemplaar van heb zoals bepaalde messen of een kaas schaaf. Je hoeft ze dan niet elke keer af te wassen. Ze slingeren niet onhygiënisch over de aanrecht maar staan netjes bij elkaar, klaar voor gebruik ( ik zet er ook mijn trendy pennen in om mijn boodschappenbriefjes mee te schrijven).
Als laatste heb ik nog een bakje waar ik mijn afwasborstel, schuursponsje en aanrechtdoekje etc. in bewaar



Ik had hem een keer aan sinterklaas gevraagd en hij is van " zink" MAAR hij begon binnen de kortste keren te roesten en niet zo'n beetje ook! Heel de binnenkant was verroest en het metaal bladderde. Dat was misschien wel trendy maar niet hygiënisch. Toen kreeg ik een idee... Ik had nog witte H.amerite staan die ik gekocht had voor de witte auto met roestplekken die we hadden voor de blauwe auto met roestplekken waar ik ooit de blauwe h.amerite gekocht had die we ook nooit gebruikt hebben. Ik heb er toen een plasje verf in gegoten en dat wat rond gedraaid totdat heel de binnenkant bedekt was


Dat is al ruim een jaar geleden en hij begint alweer wat te roesten op de hoeken maar het is nog binnen de perken. Ter bescherming heb ik nog een plastic deksel erin gelegd van een maaltijd van de afhaal chinees. De maat was wonder boven wonder precies goed! Zo hoefde ik hem toch niet weg te gooien.
Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben. Er wordt momenteel niet veel gecreëerd of gerepareerd maar wel enorm geconsuminderd. Ik moet heel de week van 8 tot 5 werken ( en volgende week ook) i.v.m. vakanties en dan blijft er weinig tijd over om wat te freubelen.....

4 opmerkingen:

  1. hier ook de hele week werken, maar ja, dan halen we de voorgekookte maaltijden uit de diepvries en een bezem door het huis, freubelen komt dan volgende week dan weer wel, geniet ervan , liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, je moet je even er op instellen en niet teveel erbij doen. Ik heb de luxe dat manlief kookt en dat ik zo aan kan schuiven als ik thuis kom.

      Verwijderen
  2. Wat grappig,wij hebben ook dat soort bakjes. Mijn man kwam afgelopen week op het idee ook een stel thee-en koffielepels in een bakje op het aanrecht te zetten. Het was steeds zo grabbelen in de besteklade.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Handig he? Mijn schoonzusje heeft ooit een keuken vervangen omdat ze elke keer moest bukken als ze een theelepel wilde pakken. Dan is een potje op de aanrecht veel voordeliger ;-) ze werd ook " gek" van profielrandjes waar vet in ging zitten maar daar was ook wel vast wat op te vinden ,

    BeantwoordenVerwijderen