vrijdag 9 augustus 2013

Instant Chique

NIk hou van serie's zoals Miss Marple en Hercule Poirot. Het gemoedelijke ( op de moorden na) en de omgeving en kleding en gebruiksvoorwerpen en (bijna) iedereen is zo beleefd tegen elkaar. Ze drinken geen slinger thee met een zakje in een mok maar er komt een heel theeservies tevoorschijn en porseleinen kop en schotels die zo'n mooi geluid maken als je er met je zilveren theelepel in roert.Er is bovendien geen stuk wegwerp plastic verpakking te zien maar alles is verpakt in bruin papier met een touwtje. Ik kan zo uren doorgaan. zelfs al was het verhaal 3x niks dan zou ik gebiologeerd er naar blijven kijken! Die series zijn natuurlijk grotendeels fantasie ( net als de interieurs in de woonbladen tegenwoordig ) Zo fantastisch was het vroeger niet al gingen veel mensen wel beter gekleed dan nu. Mijn oma Bartha was een keurige dame. Als ze 's morgens het huishouden gedaan had verkleedde ze zich en deed ze de rest van de dag damesachtige dingen. Op oude foto's was ze dan ook zeer regelmatig te zien met een hoed op. Een hoed maakt gelijk een wereld van verschil ( behalve misschien bij een vogelverschrikker ;-))
Ik heb er ook een paar. Al draag ik ze grotendeels in de tuin. Hier aan de kust kun je je niet ongestraft met een hoed buiten de bebouwde kom begeven zonder goede verankering op je hoofd. Voor je het weet waait hij in het water of in de bomen. Met een hoed op hou je de zon uit je gezicht en verklein je de kans op zonnesteek.
Ik heb een van mijn hoeden natuurlijk .......versierd
Dat heb ik gedaan met zijde bloemen die ik ooit van iemand gekregen heb.


De hoed zelf is van papier gemaakt, echt waar! Ik draag hem tijdens het wieden en lezen in de tuin. Onlangs heb ik hem een paar keer gedragen tijdens het aardbeien plukken in ons groente tuintje. Ik heb daar een paar leuke reacties op gehad ( denk ik) Een persoon zei,"je lijkt wel een Engelse" ( die kijken waarschijnlijk ook naar die series ;-) en de ander zei " toen ik uit het raam keek waande ik me in Frankrijk!"

Omdat ik niet wist of ik de bloemen er altijd op wilde hebben heb ik ze eerst op een stukje band genaaid en dat met veiligheidsspelden op de hoed gespeld


Dan kan ik ze er af halen als ik wil. Af en toe komt er een bij of vlinder op de bloemen zitten wat wel grappig is. Ze denken dat er bij mij nectar te halen valt...
Je zou er ook een lange sjaal om kunnen knopen.
Als je een keer een bruiloft of deftige functie hebt kun je met een hoed elke outfit opfleuren ( het is wel een ramp voor je kapsel, dat weer wel.....

Als ik ze niet draag dan figureren ze in een " styling hoekje" in mijn bijkeuken


Ik zat net nog even naar die styling foto te kijken toen me een "leuk" verhaal te binnen schoot...Toen de kinderen klein waren gebruikte ik de fles met het riet eromheen om een paastak in te zetten en daar hing ik dan van die ornamenten aan. Ik had hem op een rommelmarkt gekocht. In die fles deed ik altijd water. Het eerste jaar begon het langzaam te stinken in de kamer nadat ik hem neergezet had. Ik liep sniffend door de kamer op zoek naar de bron van de onwelriekende geur. Na nog een paar dagen bleek dat de geur onmiskenbaar uit die fles kwam...toen ik hem leeg goot rammelde hij wat en bleek er een gemummificeerde muis in te zitten! Het arme beestje was er in een ver verleden in gekropen en kon er niet meer uit! Hij is daar van de dorst en honger omgekomen en verdroogd! Door het water is hij gaan rotten. Dus, koop je op een rommelmarkt een fles of vaas waar je niet doorheen kunt kijken,check  dan even of er geen dood beest inzit.

1 opmerking:

  1. Ah gatsie een dode muis erin!!

    Leuk idee om je hoed zo op te fleuren.

    BeantwoordenVerwijderen