dinsdag 5 november 2013

Bladder plafond

Een tijdje terug zag ik dat de 30+ jaar aan verf op een paar plekken op het plafond in onze riante badkamer begon te scheuren en te bladderen. Ik ergerde me er aan maar ontzag het om er wat aan te doen....tot zaterdagochtend. Ik had net het plafond ontschimmeld toen ik ineens zin kreeg om wat aan die plekken te doen. Als dat gebeurt geef ik er onmiddelijk aan toe. Wie weet hoe lang te duurt eer ik weer zin krijg!
Ik wist dat het eindresultaat niet mooi zou worden maar dit was ook niks. 
Hier wat foto's
Rechts

Links

En een overzichtsfoto. Zoals jullie zien hoefde ik er geen panorama opname met een groothoeklens van te maken ;-)


Ik ben begonnen met het wegsteken van de bladders met een plamuurmes



Omdat er zoveel lagen verf opzaten zou ik erg veel abrupt niveau verschil krijgen als ik gelijk al ging verven. Daarom heb ik eerst met mijn schuurmachine


De overgang wat minder groot gemaakt


Daarna wilde ik gaan verven. Voor de douchecel gebruik ik altijd antischimmel latex. Het scheelt echt.
Alleen de verf was ingedroogd


Dat geeft helemaal niets. Als je er wat warm water bij doet en goed roert dan is er niets meer aan de hand. Wel het water beetje bij beetje toevoegen, je wil niet dat het te dun wordt en niet meer dekt.



Daarna heb ik de kale plekjes geverfd
Links

Rechts

Ik denk dat ik er nog wel een laagje verf op moet doen.
Ik vind het wel wat weg hebben van zo'n wit gestuukt Grieks huisje

Afbeelding van Griekenland net

Alleen bij zo'n huisje is het authentiek en zetten ze het op de foto en op mijn plafond is het aftands! Hoe lang duurt het eigenlijk voordat iets van aftands veranderd in authentiek en je het niet meer " mag" veranderen omdat je anders het karakter eruit sloopt?
Het past in ieder geval goed bij mijn plafonniere


Ik wil nog even een tip geven over verf kwasten.... Als ik vroeger geverfd had met niet water oplosbare verf dan zette ik de kwast in een potje met terpentine. Als ik dan een tijd later de kwast weer wilde gebruiken was de terpentine verdampt en de kwast keihard geworden. Ik weet dat ik hem beter gelijk schoon had kunnen maken maar ik ben nogal lui aangelegd.
Een paar jaar geleden kreeg ik de tip om de kwast in een potje met gekookte lijnzaadolie te zetten en dat bevalt me heel goed. Ik veeg eerst de overtollige verf eraf en zet hem daarna in de lijnzaadolie. Als ik de kwast weer nodig heb, haal ik hem eruit. Veeg hem af aan een lap en ga ermee aan de slag.
Ik heb twee potjes staan. Eentje voor donkere kleuren en eentje voor lichte


4 opmerkingen:

  1. Hoe ontschimmel jij jouw badkamer? Ben benieuwd of je een goede methode hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik durf het haast niet te vertellen. Beloof je dat het onder ons blijft ? ;-)
    Ik heb het eerst met azijn geprobeerd maar dat hielp maar eventjes. Wij hadden ook dubbelglas waar siliconenkit op zat wat ook helemaal beschimmeld was. Daar hielp niets tegen ( behalve overschilderen). Manlief riep bij elk HG foldertje dat we kregen dat ik HG schimmel-, vocht-,& weerplekken reiniger moest kopen maar ik heb daar weerzin tegen. Toch ben ik gezwicht. Voor de siliconenrandjes hielp het fantastisch! en toen heb ik het op het plafond geprobeerd en dat ging ook goed. Er zit chloor in :-/ daar kwam ik achter toen ik het voor het eerst op het plafond spoot. Allemaal witte plekjen op mijn T shir en handdoekent. Nu breng ik het aan met een kwast. Dan komt het alleen op de plekken waar ik het wil hebben. Ik ben er niet trots op.....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor de uitleg.

    Heb al eerder een mix van chloor en water geprobeerd in een oud Glassexflesje, maar ook in mijn ervaring is HG de beste oplossing. '

    Kwast! Beter dan spuiten, dat komt overal waar je het niet hebben wilt op een plafond.

    Ik gebruik eigenlijk helemaal geen chloor meer in mijn huishouden, maar voor dit soort klusjes is het bijna onvermijdelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier idem dito. Bij veel mensen in mijn woonplaats worden er liters gebruikt maar ik gebruik het alleen om af en toe een vlek wat te bleken.
    ik denk dat ze er bij HG nog wat extra's doorheen doen. Ik was erg sceptisch maar mijn siliconen randjes om de ramen zijn niet meer zwart. Misschien had ik vaker ramen moeten zemen maar vaak zie je zoiets pas als het te laat is

    BeantwoordenVerwijderen