woensdag 20 november 2013

Tv tafeltje opknappen


Manlief voelt zich vaak niet fit en ligt dan op bed t.v. te kijken. Wij hadden er eentje staan achter schuifdeuren boven op twee lade kastjes waar kleding inzit. De eerste jaren ging dit goed maar toen kwam er breedbeed t.v. En toen plasma-en LED-en HD- de beeld kwaliteit werd beter ( zeggen ze) maar ons beeld werd smaller en smaller doordat de zwarte balken boven en onder breder en breder werden en de ondertitels werden ook steeds kleiner en onleesbaar.
Manlief riep regelmatig dat er een andere t.v. moest komen maar om een t.v. Weg te doen alleen maar omdat je de ondertitels niet kan lezen vind ik ver gaan.
Ik heb toen verzonnen dat we een tafeltje aan het voeten eind van het bed konden zetten en daar de t.v. op konden zetten. Koorstachtig ging ik in gedachte alle meubelstukken langs die wij in huis hebben staan en dat van mijn vader of er wat bij zat dat sterk genoeg was om zo'n zware t.v. te dragen en ook de juiste hoogte had.
Toen schoot me een tafeltje te binnen wat in een van de schuren bij mijn vaders huis stond. Toen we daar wat aan het opruimen waren heb ik nog geprobeerd om hem in stukken te slaan om het weg te gooien maar het onderstel bleek metaal te zijn dus dat ging niet ( zie je nou wel..... ;-))
Ik ben zodra ik de gelegenheid had erheen gereden en heb hem opgemeten. De hoogte was precies goed! 
We hebben hem in de slaapkamer gezet om hem uit te testen of het beviel voordat ik hem op ging knappen... Dat was in maart.... Hij beviel!

Dit is hem




In het begin had ik er moeite mee om een roestig, onder de verf en lijm zittend tafeltje in de slaapkamer te hebben maar alles went.
Toen er een paar weken later een grote doos met een verticuleermachine bij kwam die manlief perse wilde hebben en  er nog staat dan doet het er niet meer zo toe...

Ik ben begonnen met de poten met staalwol te schuren. Ik kreeg 1 splintertje in mijn vinger die ik gelijk verwijderd heb ( ik heb mijn lesje geleerd ;-)) Er zaten ook spetters cement op de poten en die heb ik met een plamuurmes weg gestoken
Nadat ik de poten met terpentine afgedaan heb heb ik ze met H.amerite geverfd


Dit is na de eerste laag
Terwijl ik wachtte tot het droog was zag ik dat de zwarte rand ook niet meer zo fris was

Die heb ik met een zwarte permanent stift bij gekleurd wat heel redelijk ging

Ik was van plan om het bovenblad te behangen. Het zou toch niet veel te lijden hebben. En anders zou ik een stuk plakplastic of plastic tafelkleed kunnen gebruiken.
Omdat ik bang was dat de vlekken en klodders door het behang te zien zouden zijn wilde ik de ergste plekken verwijderen met een schrappertje


Dat ging zo goed dat ik ook een schuurmiddel geprobeerd heb. Misschien zou het lukken om het formica blad helemaal schoon te krijgen! 


Goed he! Bedekken was nu niet meer nodig. Ik hou niet van formica maar je ziet er toch bijna niets van als die t.v. er op staat.

Hier het totale plaatje


Zijn de poten heel erg roestig dan kun je ze altijd nog in een dikke laag gips verband wikkelen zoals in de vorige A.riadne te lezen viel.


Het schijnt dat je er alles mee kan omwikkelen...vazen, takken, koffers, borden. Mijn smaak is het niet maar zoals ik altijd zeg, " over smaak valt niet te twisten....."

2 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Ja hè en dat terwijl het vooral een kwestie van schoonmaken en ontroesten was ( en een likje verf hier en daar ;-))

      Verwijderen