woensdag 27 november 2013

Kinderwagen parasol reinigen

Toen dochter en schoonzoon een kinderwagen kochten vroeg ik of ze ook een parasol gekocht hadden. Dat hadden ze niet. Ik was daar eigenlijk wel blij om want ik had nog een bijna nieuwe van 25 jaar oud boven in de kast hangen. Dat was iets waarvan ik dacht dat ik het nodig zou hebben maar maar enkele keren gebruikt heb.
Toen ik hem tevoorschijn haalde schrok ik toch wel even. Erg fris was hij inmiddels niet meer


Er zaten vergeelde strepen op


En ik zag ook nog twee kleine gaatjes.

Ik beloofde dat ik hem eerst zou reinigen ( al had ik toen nog geen idee hoe...) . Inmiddels heb ik na het reinigen van de ondergekotste canvas schoenen meer zelfvertrouwen gekregen wat betreft mijn schoonmaak kunsten.
Ik besloot de volgende middelen in de strijd te gooien


Groene zeep, biotex en een oxiaktie product.
Ik heb een sopje in een emmer gemaakt en de bruine strepen extra ingesmeerd met groene zeep


Daarna heb ik hem in de emmer met sop gezet

Omdat de emmer niet diep genoeg was heb ik hem schuin neergezet en het parasolletje regelmatig omgedraaid

Na een tijdje keek ik of de strepen op wonderlijke wijze verdwenen waren net als in de t.v. reclames maar ik was diep teleurgesteld. Ik zag nauwelijks verschil al is het moeilijk te zien als de stof nog nat is.
Ik besloot dus met een tandenborstel en wat ossengal zeep de strepen en twee vlekjes onder handen te nemen


Daarna heb ik met een extra geconcentreed oxi aktie sopje en de tandenborstel deel voor deel het parasolletje schoon staan schrobben. 


Ik ben diverse keren door de rondte geweest ermee.
Toen ik dacht dat het genoeg was heb ik het parasolletje onder de douche afgespoeld en daar vast gemaakt om uit te druipen en op te drogen


Toen hij opgedroogd was was ik aangenaam verrast!


Mooi he! :-)

Dan bleven alleen nog de twee kleine gaatjes over. Eerst wilde ik er een paar steekjes opzetten om erger te voorkomen maar toen ik daar aan begon kreeg ik het idee dat de omliggende stof ook losging raken als ik het draadje aan wilde trekken.
Uiteindelijk  besloot ik er een klein beetje blamke nagellak op te doen om de randen te " verstevigen " en het zo te houden


Dochterlief kan hem meenemen als ze hier weer heen komt en hem drie keer gebruiken en hem tientallen jaren te bewaren totdat Tessa misschien denkt een parasolletje nodig te hebben ;-)

Mochten jullie dit ook willen proberen en niet zoveel succes hebben als ik dan heb ik een idee. Ik dacht er aan tijdens het schrobben.
In de eerste A.riadne die ik kreeg stond een tip over lampenkappen verven. Ik bedacht dat je ook het topje ven het parasolletje kon verven voor een apart effect. Ook misschien een leuk idee als je wat anders wil dan de meute
Hier een foto uit het blad

En hier een closeup van de tekst waarin staat hoe je het moet doen


3 opmerkingen:

  1. weer zon idee waarbij je denkt waarom kom ik daar nou niet zelf op ? /

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een handig idee om de parasol zo schoon te houden.

    BeantwoordenVerwijderen