donderdag 21 november 2013

Brei mislukkingen?

Het lijkt zo leuk, zelf kleding breien en naaien maar het resultaat kan tegenvallen....heel erg tegenvallen....... als je het überhaupt af maakt. Een aantal decennia geleden, ik weet niet meer of het er twee of drie waren heb ik op de markt in Gouda wol gekocht om een patchwork trui te maken. Het was zo'n trui tot bijna aan je knieën waar je in kon wonen. De vrouw op de foto in het tijdschrift waar het patroon in stond lag behaagelijk op de bank met een grote kop verwarmende thee in haar handen. Ik zag mezelf ook in zo'n trui op de bank hangen in zo'n pico bello interieur. Ik vermoed dat het twee decennia geleden was want dochterlief zat in de buggy als ik me goed herinner. Ik ben vol goede moed begonnen maar toen ik een stuk of twaalf blokjes gebreid had en ze in elkaar ging zetten kwam ik tot de schokkende conclusie dat het nooit wat zou worden met die trui en dat ik waarschijnlijk f50,00 verspild had :-/ ik kreeg ze niet netjes aan elkaar genaaid.
Het patroon met foto heb ik een jaar of drie geleden weggegooid  ( zie je wel , dat had ik niet moeten doen!) dus ik kan hem niet laten zien maar ik heb nog wel de blokjes


Ik had nog een heleboel bolletjes wol over en vond dat zonde dus besloot er een vestje van te maken. Dat was een groot succes ( vond ik zelf)

Na dat vestje had ik nog steeds veel wol over. Het was tenslotte voor een trui tot mijn knieen! Ik besloot dus dit schattige bolerootje te maken


Alleen had ik wat problemen met de maat en met proeflapjes etc en was dit het resultaat

 Ik zal een meter moeten groeien en vijtig kilo moeten aankomen wil het iets lijken op de verhoudingen op de foto. Ik heb hem een paar keer aangehad met de illusie dat je zulke " gewaden" ook wel eens heel nonchelant gedragen op de catwalk voorbij ziet komen maar manlief vond dat ik op een zwerver leek.
Ik besloot dus het bolerootje uit te halen en er een col van te maken.

Ik ben op het internet gaan zoeken en kwam mooie collen tegen zoals deze

 En deze

Maar die waren allemaal gebreid op hele dikke naalden met hele dikke wol

Ik kwam ook deze tegen 


Dit is een "echt" mens, ze heet Anouk en heeft een handwerk blog ( ik heb naar afbeeldingen " gratis col patronen breien gezocht") en toen begon er een ideetje te groeien. Ik wilde hem niet voor de sier dragen maar om een warm gezicht te houden als ik op de fiets zat. Vaak draag ik een sjaal tot over mijn neus  en een muts tot net boven mijn ogen en dan nog eens de capuchon van mijn houtje touwtje jas omhoog en als de wind heel erg snijdt een zonnebril tegen bevriezing van mijn traanvocht.

Zonder het te beseffen had ik de col bijna klaar thuis liggen!.....
Ik heb die patchwork blokken gepakt en beide uiteinden aan elkaar genaaid


En de draadjes netjes weggewerkt

 En boven en onder een randje gehaakt ( wat een hele prestatie op zich is want ik kan niet haken)
En toen had ik een col!


Ik heb hem gepast en hij blijft overeind staan en komt over mijn neus heen en is breed genoeg om mijn nek warm te houden. Ik denk dat het een groot succes gaat worden! 

Ik ga alsnog de bolero ( bolerootje kun je het niet echt noemen) uit elkaar halen en er iets anders van maken. Dat gaat weer spannend worden!

2 opmerkingen:

  1. Wat leuk!
    Je kan ook iets maken met een dubbele draad, gewoon met 2 bolletjes tegelijk breien. Dan kan je wel op een dikkere pen breien. Leuke muts? Lange sjaal?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dubbele draad kan natuurlijk ook! Tijdens het googlen kwam ik het fenomeen moebius tegen o.a. hier:
      http://blij-dat-ik-brei.blogspot.nl/2013/01/mobius.html Het kijkt me een uitdaging om zoiets te proberen. Ik kwam via die site ook bij een video van my magic scarf ( of zoiets) dat lijkt me ook leuk maar dan met dunner garen.

      Verwijderen