maandag 18 november 2013

Douche plafonnière opknappen

Een tijdje terug had ik het over het afbladderend plafond in onze riante badkamer. Ik heb toen aan het eind deze foto laten zien van onze lamp


Ik was al een tijdje niet zo blij met de roestplekken en verfbladders ondanks het feit dat ze in sommige woonbladen er lyrisch over kunnen worden. Afgelopen jaren liep ik op rommelmarkten rond met in mijn achterhoofd de gedachte dat ik uit moest kijken naar een vervangende lamp.
Toen ik het plafond " hersteld" had kreeg ik een lumineus idee! ( snap je hem? ;-)).......ik kon de metalen rand verven! Toen ik het tegen manlief zei was hij helemaal niet onder de indruk, " dat had ik al lang bedacht! " zei hij.
Ik wilde het liefst H.amerite gebruiken. We hebben het staan in alle kleuren waar we ooit een auto in gehad hebben en in monumenten groen. Aangezien we nooit een bruine auto gehad hebben had ik keus tussen donkerblauw en wit. Ik besloot wit te kiezen omdat het plafond en de bol ook wit zijn en wit groter doet lijken ( wat eigenlijk niet hoeft in een badkamer als de onze ;-))
Ik heb de bol losgeschroefd en gelijk afgewassen en de ring verwijderd. Hier een closup bij daglicht


Daarna heb ik met een plamuurmes de bladders verwijder en met staalwol alles opgeschuurd ( weer geen splinter in mijn vinger! :-))


De volgende stap was om het metaal met terpentine te reinigen en ontvetten en een kwast in gereedheid te brengen. Ik heb een oude gevonden die ik voor grondverf gebruikt had en hem ( min of meer) schoongeveegd. Ik gebruik nooit mijn beste kwasten voor zulke dingen.


Ik heb de ring op een verhoging gelegd zodat ik hem na het verven er op kan leggen zonder dat de onderrand aan het papier blijft plakken
Dit is een foto gemaakt nadat ik de eerste laag opgebracht heb


Het zal niet super glad of super mooi worden maar dat is niet erg. Dat is weer een voordeel van het hebben van oude troep... Alles wat je doet is een verbetering!

Omdat ik toch bezig was heb ik gelijk het bakje waar ik mijn keuken sponsjes en doekjes in bewaar bijgewerkt. Daar komt ook de roest weer doorheen
Voor

Na



Na een paar uur heb ik de tweede laag op de ring aangebracht. Metaalverf droogt aardig snel.


De verf was wat stroperig. Daar heeft manlief wat op verzonnen maar voor dit project kwam het te laat.

Hij zei," als je verf nou op de kachel verwarmt.." Maar ik vond het zonde om de kachel alleen voor de verf aan te zetten dus heb ik het potje in een pannetje met heet water gezet

.
Ik heb het blijkje in een plastic zakje gedaan zodat het etiket niet los zou raken. 
Wees voorzichtig als je de deksel eraf haalt want dan krijg je een soort mini explosie.. De deksel vloog eraf en landde een meter verder op de grond met de natte verf kant naar beneden natuurlijk....

Hier het eindresultaat

 Niet gek he!  :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten